Uppkopplade bilar kan tvingas till skroten

Men jag kan tycka det är märkligt att detta ska vara något som måste fungera. Läste om en som vurpat med sin motorcykel och den larmade utan att han var skadad, så där blev det ju en onödig utryckning. Så tekniken är inte alltid bra, eller rättare sagt perfekt.

När larmet kommer in så ska man bli uppringd. Svarar man och säger att allt är lugnt så blir det ingen utryckning. Vad som hade hänt i ditt exempelfall är såklart svårt att svara på med begränsad information :slight_smile:

Det kan ju vara så att han inte hade luren med sig. Om jag minns rätt hade han gjort något arbete på mc'n och skulle bara provköra den, mer än så vet jag inte. Kopplar man ett sim kort till bilen? Eller hur funkar det? Jag tänkte att det är bilen som rings upp och inte föraren då det kan vara olika personer.

Så här fungerar det på min Peugeot 3008
Krockar man går det direkt. Trycker man på knappen så får man kontakt
Har inget med ens mobil att göra

2 gillningar

Det är väl lag på (eller nåt liknande) att det ska funka precis så.

Likadant på Polestar.

1 gillning

Vi har en sådan knapp i taket på vår Tiguan. Den har jag tryckt på och inget hände och det var väl tur det. :joy: Men det är en 2014 så den klarar sig då de inte kollar på detta hos bilprovningen.

1 gillning

Man typgodkänner säkert om bilarna

Exakt så , mina föräldrar drog av vägen med sin Volvo för några år sen och blev uppringda av VOC (gissar jag) som kollade läget och sen ringde efter ambulans som kom ut till platsen , väldigt bra funktion att ha helt enkelt
Nu har ju iPhone och Apple Watch sen något år tillbaka en liknande funktion så kanske de blir krav att skaffa det för att bli av med körförbudet :laughing:

Det rullar väldigt många dieselbilar utan Ad blue också, ändå blir det underkänt på besiktningen om den inte fungerar. Regler utvecklas och förändras men kan aldrig gälla retroaktivt i princip. :slightly_smiling_face:

Vi har en Kinabil från 2022 som har 4G, den tyska bilen från 2019 visar inte vilket nät den är ansluten till.

Klurar på att slänga iväg ett mail till VW och fråga hur dom tänker lösa problemet.

4G har ju funnits sen 2013 så är bara ren snålhet att inte satt i det från då, de flesta laptops av lite högre klass från åren runt eller strax efter har också utbytbara internetmoduler, man kunde gjort samma sak i bilarna.

5 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Flams och trams

Från sajten:
image

Nyare bilar måste ha ett fungerande eCall-system annars blir det körförbud. Så ser reglerna ut. Det ställer till det när 2G-nätet stängs ner då eCall-systemet är beroende av teknik som bara fungerar i 2G och 3G-nätet. 3G-nätet är redan nerstängt.

I teorin såg det länge ut som att i princip alla nyare bilar skulle få körförbud på grund av detta men nu meddelar Transportstyrelsen att så inte är fallet.

Besiktningsstationerna kommer helt enkelt inte behöva kontrollera just den funktionen. Detta dikret kommer vara temporärt i väntan på att EU kommer med gemensamma regler.

Från och med nästa år kan eCall-systemen byggas teknikneutralt och inte längre vara beroende av 2G-nätet.

Majoriteten av bilarna som byggs till dess, även helt nya modeller, kommer troligen helt bli av med sin eCall-funktion. Enda möjligheten att komma runt det är om biltillverkarna själva vill agera larmcentral vilket bland annat Volvo ser ut att vilja göra men få av de andra.

Via: Mestmotor.se.

För mig så är det ett större problem att jag tappar fjärrkontrollen av bilens klimatsystem och övervakning av laddningen.

1 gillning

Vad har du för bil? :slight_smile:

Peugeot 3008 GT Hybrid4 men problemet finns även för andra märken och modeller.

Via mobilappen kan jag styra klimat och även laddning - som också går över GSM.

Möjligen så går det även att köra via bluetooth men då måste jag vara i bilen. Har tänkt att prova detta men det har inte blivit av ännu.

Skit :slight_smile:
Jag hade föredragit lite större press på Peugot så att de löser problemet med fjärrstyrning av klimatet i bilen också

@Esse är ju grym på komplicerat pappersläsande, om du köpt en ny kärra där fjärrstyrningen packar ihop för att nätet stängs och bilen är byggd med gammal teknik, har du reklamationsrätt då?

Tillverkaren har ju svårt att hävda att felet inte fanns från början när dom aktivt använt gammal teknik och rimligen borde förstått att den inte kommer vara uppe för evigt.

SOS-funktionen är ju en annan, där finns ju ingen annan standard för såvitt jag vet har inte 4-5G stöd för positionering vid mobilmasterna eftersom 2&3G har det.

Varför skulle inte 4G/5G ha stöd för positionering? Det är snarare så att 5G erbjuder betydligt bättre positionering än 2G/3G.

SOS-anrop går att göra mycket bättre med 5G än 2G/3G.

Eller missförstår jag vad du menar?

1 gillning

Eller stöd tekniskt finns nog men det saknas nån standard .

Samtidigt så fungerar SOS funktioner för bilar med LTE (4G) så jag tror inte att det saknas standard för detta

Vore konstigt om 3GPP som är standariseringsorganet skulle ta bort SOS från nya standards