Unifi AP Wi-Fi 6 Lite nu tillgänglig

Mycket tokigt. Men något ska väl version ha som gör den värd att uppdatera till. Den har ju verkligen allt annat i sig.

Du är så klok :heart:
Givet köp på en poe+ version då.

Jag har letat efter att kunna styra enheter mellan 5 och 2.4 på mina Deco, hittar det inte, funkar det verkligen?

Du får använda gästnätverksfunktionen.

finns det inte begränsningar i gästnät?. tex att saker inte kan kommunicera mellan gäst och vanliga?

8 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Frågor om Unifi-nätverk

Jo fuck. Nu åker det ut.

Varför vill du styra det? De som kan köra 5Ghz kör det och de som kör 2,4Ghz kör det.
Dagens moderna routers ska ju inte bli begränsade av en “sämre” 5Ghz-enhet.

För 10 år sedan minns jag att det kunde spöka på 2,4Ghz bandet. Om man hade en enhet som körde 2,4GHz n och en enhet som bara hade stöd för 2,4GHz b/g kopplade upp ströps “standarden” till b/g för hela det bandet.

2 gillningar

good boy

Tack för den förklaringen då behöver jag inte fundera mer :slightly_smiling_face:

1 gillning

Problemet är externa IoT-enheter som har 5 GHz inbyggt och väljer en mycket dålig 5 GHz-signal framför en bra 2,4 GHz-signal.

1 gillning

Kunde man tänka på wifiprylar för 7 papp kan man ju köpa hörlurar för 7 papp. Och köper man hörlurar för 7 papp kan man ju köpa wifiprylar för 7 papp…

Nu är det beställt

1 Gateway
2 AP(till att börja med)
2 Switchar

Håll i hatten, det ska ju installeras också, kan återkomma med frågor…:grin:

6 gillningar

Ska göra samma sak om en vecka med Unifi (inkl. flera kameror) så vi kan väl hålla hand och vara varandras moraliska stöd :smiley:

2 gillningar

Sicken tur att Decon har en bra signaler oavsett :stuck_out_tongue_closed_eyes:.

Hur tänkte du lösa cloud keyen? Bara beställt en ap eller köra det på en pi?

Efter att jag sett Thors video så trodde jag att jag förstått. Nu blev jag förvirrad igen, varför 2 switchar?

Glömde skriva att jag beställde en Ubiquiti UniFi Cloud Key Gen2. Hoppas det är bra…?:grimacing:

Jag har en vän som monterar wifi på små företag så han sa att om jag har prylarna hemma på onsdag morgon hjälper han mig dra kablar och konfigurera. Så mellan två Teamsmöten(absolut inte under ett av dem…:roll_eyes::grin:) kastade jag iväg en beställning.

3 gillningar

Teams-möten är till för att göra annat, det är sedan gammalt.

5 gillningar

Dels vid routern/gateway där jag behöver typ 8 kablar till olika saker inkl AP. Sedan drar jag kabel upp till övervåningen och där splittar jag via switch till en AP och till sonens dator

Ps. Jag är amatör så hoppas jag inte tänkt fel.

1 gillning

:wink:

1 gillning