UFO nedskjutet

Hörde på radio att en av ballongen/föremålen missades med den första roboten så de fick skjuta en robot till. Enligt samma inslag så kostar en sådan robot 4 miljoner kr, så 8 miljoner för att skjuta ned klass 3B:s hälsning till någon..:joy:

5 gillningar

Pinsamt kan man tycka :slightly_smiling_face:

Pinsamt men jag kan förstå Biden när hela Trumplägret skrek som stungna griser.

3 gillningar

Hade de rapporterat in att de hade en ballong?
Hade ballongen en transponder?

If not så är det olagligt inom controlled airspace och att skjuta den den var helt rätt.

Sedan HUR de skjuter ner den....aja

Tydligen är det en väldigt vanlig tradition bland barn att skicka upp en ballong med en hälsning i USA, både privat och i skolor. Lite som flaskpost alltså, men inte bara i fantasin(för hur många av oss har verkligen postat en flaskpost?) utan på riktigt. Så jag antar att 99,99% inte har något tillstånd?

En annan vinkling. Enligt andra uppgifter sänder USA:s motsvarighet upp 60000 ballonger per år, alltså typ 200 per arbetsdag. Det låter iofs osannolikt men har inte orkat gräva djupare i om det kan vara sant. Stämmer det så är det många ballonger..:grin:

PS. Klass 3B var bara ett skämt

3 gillningar

Det är nog inte helt osannolikt man skickar upp den mängd ballonger. Väder ballonger används väldigt frekvent. Men de är inte skitstora och har ofta bara en radar reflektor under sig.

Om de nu har skjutit ner en skolballong så tycker jag det är lite konstigt ändå. För space command har väldigt bra koll på allt som rör sig i luften.

Aja misstag och konstigheter kommer ske med denna ballong jakt.

Det är nu högenergi vapen hade varit bättre.
(Allt blir bättre med laser.... Och blåtand)

3 gillningar

Min familj hade länge ett flaskpostprojekt som dokumenteras, här ett utdrag :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Om utvecklingen fortsätter i samma riktning så kommer flaskpost att oskadliggöras med torpeder.

3 gillningar

Coolt. Hur långt kom den flaska som kom längst?

Barents hav där den förintades av ryska atomubåtar?

Tänk om det inte var minkar vi jagade utan familjen @pao :s flaskor..:sweat_smile:

2 gillningar

Det låter dock rimligt.

1 gillning

Måste vara denna :blush:

2 gillningar

'The balloon was launched by school children in <..> and found by a Sidewinder in february 2023..'

1 gillning