UFO nedskjutet

Ett UFO har skjutits ned över Alaska. Det sättet såklart igång tankarna. Tänk om det är en besökare från en annan livsform? Det skulle vara jättetråkigt om vi startar krig med dem bara för att den politiska miljön i USA är helt galen just nu...

– Föremålet verkade inte ha förmågan att navigera eller röra sig på egen hand, sa John Kirby talesperson från det Nationella säkerhetsrådet.

"Föremålet sköts ned med en sidewinderrobot av ett amerikansk F-22 Raptor klockan 19.45 svensk tid."

Har vi några möp:are eller vapenkunniga här? (ping @Stefan_Sandstrom m.fl) Om nu farkosten inte kunde driva sig själv och är över Alaska så borde den dels inte ha någon kraftkälla och dels vara nedkyld av de den kalla luften där. Om de då använt en sidewinderrobot undrar jag vilken värmekälla roboten kan tänka ha låst på?

Utöver den lilla(?) detaljen så är det såklart spännande att se vad det här kommer visa sig vara? Är det besök från främmande galaxer som hade med sig lösningen på alla våra problem? Kineserna? Eller kanske var det Twitterfågeln som försökte fly från Musk?

1 gillning

Tror du dom kommer gå ut med någon info då? Känns som att det är sånt dom håller hemligt.
Eller jag vet inte, men känns konstigt.

Jag tror de kommer gå ut med information. Sedan är väl den, mer eller mindre, tvättad beroende på vad de hittar.

Amerikanska militären säger att delar ligger på isen så det ska vara möjligt att bärga en del.

Såg någonstans att de nya Sidewindersrobotarna har ett annat sätt att söka målet än mot en värmekälla.

1 gillning

Infraröd strålning var det visst den söker mot.

Är inte det en beskrivning av värmekälla?

Det trodde jag också. Men det är tydligen mer än så enligt Wikipedia.

1 gillning

Jag hade iofs 5:a i fysik men ändå lite svårt att fullt ut koda av den texten..:innocent: Särskilt om det ska översättas till ett UFO och en Sidewinder..:grin:

Men... all värmeöverföring sker inte inom det infraröda området säger artikeln. Men är all infraröd strålning värme?

Jag såg meningen ”det är en missuppfattning att värmestrålning och (IR)strålning skulle vara samma sak” så jag tolkade att spektrumet för IR tar in mer än bara värme. Men jag har ingen 5’a i fysik så förhoppningsvis kan någon annan förklara för oss :grinning:

1 gillning

Sidewinder model X låser på infraröd strålning. Om det är -50 i omgivningen och solen lyserupp och värmer föremålet mot kallbakgrund så är det tillräckligt för att få lås .

Nu vill jag inte (och minns inte exakt) gåinpå vilka strålnins skillnader som behövs. Men det är ganska små

Solstrålningen kanske räcker då för att kunna låsa på föremålet. Spännande att se vad det är de skjutit ned.

Det är jag helt säker på att det gjorde. Just modell X är galet kapabelt vapen. Tror svenskarna använder det också.

Oavsett VAD de har skjutit ner så är det ju knappast ngt allmänheten kommer få veta?

Då kan de lika bra öppna Area51 mm. De verkar ÄLSKA att hålla allt sådant hemligt? Sen till vilken nytta kan man ju fråga sig?

Eftersom de informerar om att de har skjutit ner något så kommer de göra uppföljning ...... Sedan om den är sann är en annan femma. Men som många säger: varför skulle men hos hemligt om det var en probe from a galaxy far far away.

star wars robot GIF by Doctor Popular

1 gillning

Jo men eftersom dom aldrig gått ut med information innan så känns det konstigt liksom.
Men man kan ju hoppas.

I beg to differ. Jag tror vi kommer få reda på en hel del. Kanske inte allt, särskilt om det är något eget de skjutit ned.

Flera kända UFO-händelser i USA har ju visat sig vara olika militära projekt. Det finns t.ex någon händelse där något störtade i en nationalpark och ett gäng ungdomar blev vittne. Efter några dagar var platsen städad och militären/regeringen sa att det fanns inte ett enda spår av att något hade hänt. UFO-letare hittade dock en bit metall efter ett tag som ansågs vara utomjordiskt.

Idag vet vi att det var en av de första prototyperna till stelthplan som störtade och Amerikanerna ville under inga som helst omständigheter att det projektet skulle komma till någons kännedom utanför en ganska liten krets. Men det ansågs länge som en av de mer spännande UFO-höndelserna som USA mörkade.

2 gillningar

Det senaste året/åren gar de publicerat ganska mycket om det som tidigare hölls hemligt. Det senaste är enligt mig en bild på en vattenpöl som de tycker är svårt att förklara. Ska se om jag hittar lite information om det. Återkommer.

1 gillning

Nu visade det sig att detta fortfarande är sekretessbelagt så inget bra exempel. Men kul ändå.

Jag tror på teorin vattenpöl.

Det är ju kamehameha från fortnite

1 gillning

Ja det ser ut som en vattenpöl