Turista i Sthlm med barn

Är det någon som har tips på vad man kan hitta på med två barn 3,5 respektive 7 när man är i Sthlm? Vasamuseét är det enda vi har inplanerat. Tar gärna tips på aktiviteter och bra matställen

Finns väldigt mycket för barnen ute på djurgården, Gröna Lund om ni vill åka lite karuseller (man måste boka och betala online innan pga corona), Skansen brukar mina kids uppskatta som är i samma ålder som dina, junibacken brukar också vara uppskattat. Ett tips är att ta båten (Djurgårdsfärjan) ut till Skansen är mysigt och går på SL-kortet (om ni köper sådana). Tom Tits som ligger i södertälje är grymt uppskattat av barnen, finns massvis att göra där i form av experiment, vindtunnlar, åkattraktioner och dinosaurier osv osv.

Fjärlishuset i Hagaparken är också rätt kul både för vuxna och barn och det finns mycket grönområden och ett mysigt café där.

När det kommer till mat som även passar för barnen brukar vi köra på Flippin Burgers, Phils Burgers, Koh Phangan, Pinchos (inte så kul mat men roligt för barnen), Ulla Winbladh ute på Djurgården är mysigt.

4 gillningar

Ett tips är att biljetter på SL numera går att köpa i SL-appen.

1 gillning

Tekniska museet är grymt kul! Interaktiva experiment etc. Tom Tits har jag inte varit på många år men kan tänka mig att det är ännu bättre men då måste man ju åka till Södertälje :grinning:

Någon typ av båttur är bra också. Endera typ sightseeing runt stan eller ut i Skärgården.

2 gillningar

Junibacken med sagotåget tycker jag är bäst och man kan hålla sig där nästan hela dagen. Ibland kan det vara mycket folk. Dom har även en liten utomhuslekplats samt restaurang. Finns parkering nästan utanför. Brukar blir ganska dyrt men populärt pga finns mycket som barnen aktiverar sig. Tekniska museet finns det också väldigt mycket att aktivera sig hela dagen för barn i alla åldrar /även park utanför samt restaurang i museet. Annars finns det badplatser med lekpark som t ex Rålambhovsparken.

1 gillning

Jag och sambon var där för snart två år sen, första gången på typ 25 år eller nåt. Vi hade kul. Utan barn dock då vår son var 2 år då, det hade inte varit nån höjdare för en så liten. En sjuåring kan nog tycka det är kul, en på 3,5 tror jag personligen är mer tveksamt om det är värt det. Beror nog mycket på hur barnet i fråga är, vår son är snart 4 och jag skulle nog vänta till 6-7 år innan jag tar med honom dit. Har man lite bättre tålamod(båge som barn och förälder) kan det säkert funka med yngre också, men inget jag skulle utsätta oss för.

Å andra sidan ska ni ju på Vasamuseet, så ni är nog mer tålmodiga än vad vi är :grin:
Naturhistoriska riksmuseet kanske kan vara nåt?

2 gillningar

Rålis är ju en klassiker. Bodde några år uppe i Sthlm och då var det ju där man hängde alla lediga sommardagar.

1 gillning

Absolut, sen de där med tålmodig vet jag inte riktigt. Den yngsta är som ett yrväder men tänker att om man inte gör såna här saker med honom så kommer han ju aldrig att lära sig vara i sådana situationer

1 gillning

Junibacken(kan vara skrämmande för den minsta), Gröna Lund, Tekniska, Naturhistoriska, Polis och Vasamuseet. Någon båttripp brukar vara uppskattat. Kanske till fjäderholmarna och bada? Skansen inte att förglömma. Bra matställen är ju så individuellt med barn i den åldern, men Vapiano, TG Friday, Pong(om ni gillar asiatisk buffé).

Edit: tog bort ett l i Vapiano.

2 gillningar

Ingen i detta forum borde äta på TGF! Vi bojkottar den platsen. :joy:

3 gillningar

Har de varit dumma mot er?

Vi blir bara påminda om att det kunde stått en Apple Store där.

2 gillningar

Aha… Men just den är väl nedlagd sedan länge?

Sunkig men fortfarande öppen.

Okej, jag trodde den var nedlagd. Vi har gått till den på Birger Jarlsgatan de senaste åren. Dock inte en av mina favoriter. Men barn och unga ungdomar brukar gilla det.

Vapiano konkade tyvärr i samband med att corona kom. Om det finns ett samband eller ej vet jag inte.

Det var väl bara en del av restaurangerna som försvann?

1 gillning

Kollade sidan nu, du har helt rätt! Den som låg nära mig bommade igen. Jag drog lite förhastade slutsatser tydligen :see_no_evil:

2 gillningar

Vilken var det?

Skrapan på Söder :v: