Trasig garderob

Jag har ett problem, utflyttning ur lägenheten närmar sig för oss. Så jag kan inte dra ut på detta längre :sweat_smile::relieved:

Garderobsdörren har lossnat ur sitt fäste (se bild). Jag har ”lagat” det en gång men nu släppte det. Jag borrade ur, sågade till en rundstav och borrade lite för små hål.

När det lossnade så provade jag bara att limma igen hålen, skruva in och låta limmet torka. Men nu har det alltså släppt…

Har ni några tips?


Kanske fungerar bättre med någon form av plastig padding istället för lim?

https://kemetyl.se/home

2 gillningar

Om det inte behöver vara snyggt så kan man ju borra rakt igenom garderoben och köra med skruv och mutter. Men beror så klart på vad som är på andra sidan.

1 gillning

Hur ser det ut på andra sidan gavel
Är det vägg eller dubbelgavel eller frisida?

Det var jag som uttryckte mig slarvigt. Det var någon form av just det. Köpt på Woody.

Det är en fritids ur mot hallen.

@wingding, ja det för bli sista utvägen. Men det är ju ingen snygg lösning som du säger :see_no_evil:

Snyggare än mutter på utsidan

image

Annars får du fräsa ur igen och sätta en ny rundstav

1 gillning

Det drar tyvärr inte jättebra i fibrernas riktning, som det blir om man skruvar i ändträt på en rundstav. Det drar mycket bättre om man kan skruva tvärs över fiberriktningen, men det blir ju svårt att få i en rundstav på det hållet kanske :slight_smile: KAn du fälla in en bit spånskiva eller plywood kan det nog hålla bättre.

2 gillningar

Ok! Visste inte, bra info. Valde en rundstav för att det var enkel att borra. Garderobsida är så tunn, vet inte riktigt hur jag ska fälla in något…rädd för att ett stämjärn går rakt igenom.

MEN! Hittade denna

Skulle den funka tro? Även om mitt problem är på andra delen. Sidan och inte dörren.

Det borde funka men kanske inte så snyggt. Är det bostadsrätt eller hyres? Är det hyres kanske du ska kolla med värden vad som accepteras, så du inte får en sur räkning efteråt.

Flytta gångjärnen i höjdled?

Borde funka med den ser det ut som.
Här fanns annars lite tips:

Det där borde du ju kan inte vara så enkelt att du kan sätta ngn plastplugg i rundstaven du redan har då? Tänker något som fyller ut hålet så att gångerna tar igen.

Men det är väl för grytan och inte plattan
Vad tror du om en rampamuff och passande bult / skruv. M6 borde funka och gångjärnsplattan är nog upphöjd på undersidan så du inte behöver skruva in den hela vägen då skåpssidan troligtvis är 16 mm. Är den dock 19 mm melaminspån så är där marginaler

1 gillning

Bostadsrätt, så vill fixa innan de nya ägarna flyttar in.

1 gillning

Det var initialt min första tanke också, men gångjärnet har bara en infästnings möjlighet i dörren. Där de har fräst ut plats för “den runda” delen :slight_smile:

Edit: “den runda delen” == grytan

1 gillning

Ja det blir lite meckigt då.

1 gillning

Precis! Ny lärde jag mig två nya benämningar, så vet alla vad man pratar om. Det är precis så.
Jag åker till Bauhaus på lunchen.

Har aldrig hör om en Rampamuff, hur ska det uttalas? :rofl: :rofl:

1 gillning

Hoppas att det löser sig :slightly_smiling_face:
Uttalas precis som det låter :slightly_smiling_face:
Skruva i dem försiktigt när du kommer så långt

1 gillning

Är det mycket vikt från dörren?
Om det är låg vikt kan man fylla med några avbrutna tandpetare/tändstickor och dra skruvarna i det.
Annars typ PL600 eller No more nails

1 gillning