Vet inte om jag ska skratta eller gråta till det förslaget. Bor i Skåne och kör på E6:an dagligen.
Jävligt optimistisk att sätta en maxgräns när det oftast står still eller går i 40 på motorvägen.
Hade hellre sett en minimumhastighet på motorvägar. Har du inte nått upp till 100/kmh vid påfarten så får man köra av igen och ta landsväg.
Med din vagnspark är det väl större chans att få parkeringsböter än fortkörningsböter.
Nä, det behöver du inte vara orolig för.
Gäller bara att planera sin körning. Men i Skåne är det mer regel än undantag att man lägger sig i vänsterfilen i 40 och det rullar på i 100 i högerfilen.
Sen gärna tvärstopp vid varje av och påfart dessutom. Men man får se det positiva i det hela och skrika rakt ut åt människor utan att behöva betala för terapin.
Jag antar att det inte är spärrad toppfart på bilen de menar utan spärr i förhållande till hastighetsgränser. Hmm, hur ska de lösa det? Det vet väl alla med modern bil att vad bilen tror att det är för gräns inte alltid stämmer med verkligheten.
Skönt för alla andra som inte har en modern bil. Håll er till höger ni som envisas med nyare bilar.
Skåningar är ju ett smart släkte, sen gammalt. Så körde man ju redan på 60-talet.
Som alla andra som hörde radioinslaget du postade har jag så djävla svårt att komma över att du är skåning . Jag har hört östgötska när jag läst dina poster så länge nu…
Hoppas inte du blev allt för besviken.
Är ju inflyttad västgöte
Är ju inte så svårt att geofenca idag, den mest rimliga lösningen vore zonfencing där bilen inte kan köra mer än 40 i tätorter t.ex
Har jag efterlyst länge – inte som krav, men däremot något som kommuner kan kräva av trafik som vill kunna nyttja vissa fördelar (taxi, under entreprenörer, osv). Skulle hålla nere hastigheten för alla, och göra faktisk verkan med begränsningar exempelvis till 40 eller gångfart. Det är inte en mänsklig/manlig rättighet att köra snabbare än gemensamt överenskommet.
Som de sa i intrevjun skulle de villa börja med nyttotrafiken. Små vita skåpbilar kan de införa det på imorgon tycker jag.
Obligatoriska hälsokontroller på alla över 60 kanske skulle ge mer effekt?
Det händer ju då och då att någon senil gubbe kör mot färdriktningen på motorvägen.
Det gäller ju för oss med tunga behörigheter. Vart 5:e år från 50. Det kunde ju gälla alla.
Tror inte nån politiker skulle våga föreslå det, skulle få hela PRO mot sig. Alla stackars gamlingar som då känner sig diskriminerade fast det är ju ingen mänsklig rättighet att få köra bil Man framför ju ett fordon på typ ett ton som kan döda andra människor.
Exakt detta jag sa längre upp! Har förespråkat det länge, kan inte fatta att vi i detta jävla regelstinna land inte har den kontrollen redan.
Ren BS att snacka om att man vill rädda liv…så länge man inte bryr sig om ovanstående så är det bara BS med snack om att rädda liv.
Jag satt några år i något som heter Trafiksäkerhetsrådet som var ett rådgivande organ åt Generaldirektören på dåvarande Vägverket. De enda som överhuvud taget var intresserade av bilar var jag och en riksdagsledamot från Mp... Alla andra(5-6 st.) var helt ointresserade av bilen som fenomen.
Biltillverkarna hade två representanter och de kom från deras "säkerhetsforskning" och var alltså noll intresserade av bilar. Jag frågade de en gång vad de gör för att det ska vara roligt att köra bil? Hastigheterna sänks och det gör att vi tillbringar längre tid i bilen för samma sträcka och då är det väl trevligt om det är roligt för den som kör? Dessutom är ju hög hastighet roligare än låg. Dessa två herrar från biltillverkarna förstod inte ens frågan.
Nu satt ju inte jag där som representant för fartdårarna så jag fick ta det lite lugnt. Samma var det med mannen från Mp. Men det blev lite absurt när han och jag var de som tog upp saker som körglädje, friheten att som individ kunna röra sig över stora avstånd etc. och fick motstånd av biltillverkarna.
Appropå fartspärr så testade Vägverket och dåvarande generaldirektören en funktion där gaspedalen var som en kickdown + ljudsignal vid för hög fart, det blev alltså ett litet motstånd i pedalen när farten överteg det tillåtna och ett pling kom. Generaldirektören hade anmält sig själv som testperson då han menade att det var helt otänkbart att han skulle åka dit för fortkörning med tanke på alla skriverier som skulle komma.
Först ut borde vara Trafikverkets bilar, verket kan föregå med gott exempel.
Jag har vid flera tillfällen, trots att jag själv har legat på eller till och med över högsta tillåtna hastighet, blivit omkörd av bilar med Trafikverkets logga på.
En annan sak som jag tror skulle göra rejält avtryck vore fabriksinstallerade alkolås på alla nya bilar.