Kan en gräns på gaspedalen rädda liv? Det är vad Trafikverkets måldirektör Maria Krafft vill ta reda på.
Genom att införa fartspärrar på bilar kan upp till 50 liv per år räddas, enligt Trafikverkets analys. Initialt föreslås fartspärrar för yrkestrafik – som taxibilar och lastbilar – för att sedan utvidgas till personbilar. Syftet är att minska överhastigheter, ett problem då nästan hälften av alla svenska bilister kör för fort. “Överhastighet underminerar vägsäkerheten och fordonens skyddssystem,” säger Krafft i en intervju med Vi Bilägare.
Volvo har redan implementerat en toppfartsbegränsning på 180 km/h för sina nya bilar sedan 2020 och ger dessutom bilägare möjligheten att sänka toppfarten ytterligare. EU har också tagit steg med systemen ISA (Intelligent Speed Assistance), som varnar vid hastighetsöverträdelser, vilket blev krav för nya modeller från 2022.
Vad tycker du – är det dags för en spärr på bilarna?
Vad skulle begränsningen vara på? Otrolig skillnad på 10 km/h över hastighetsgränsen eller 180 km/h. 180 stödjer jag, även 160. Men lägre skulle jag behöva processa med mig själv...
Statsapparatens ingrepp i individens frihet bara ökar och ökar och har sedan länge passerat vad jag tycker är rimligt. Om man curlar barn växer de inte upp, den logiken gäller även för vuxnas utveckling. Ansvar och konsekvenser. Behandla befolkningen som ansvarstagande vuxna så är det så vi kommer att bli.
Är det dessutom någon som på riktigt tror att en teknisk maxhastighet skulle synas i statistiken överhuvudtaget? Sveriges dödlighet i trafiken är redan en av de absolut lägsta i världen mätt i död/körd kilometer.
Individens frihet vs. regler är verkligen en viktig balans att hålla ögonen på. Sedan kanske jag kan tycka att en maxfart på 180 inskränker väldigt lite.
De modeller de använder för att beräkna hur många färre dödsoffer som skulle ske är relativt säkra. Så säger de 50 så är det nog 50 färre per år i snitt. Just 50 framgår i artikeln från Feber:
”Spärren ska se till att du inte kör för fort och sägs vara något som kan minska antalet döda i trafiken - 50 liv per år skulle kunna sparas. Fartspärrar för yrkestrafik som bussar, taxibilar och lastbilar skulle vara en bra början för att därefter även införa samma sak i personbilar. Enligt Maria kör 46 procent av alla bilister för fort…”
Men hon säger också att 46 procent kör för fort och jag råkar veta att vi ligger väldigt högt i Europa med den siffran. Men den är(eller var, det är några år sedan jag jobbade med detta) farlig att använda. Den svenska hastighetsstrategin skiljer sig mot flera andra länder. Vi sätter hastighet utifrån vad som är rimligt med tanke på flera aspekter som säkerhet och miljö. Andra länder sätter betydligt högre hastigheter. Ibland så höga att det är svårt att köra så snabbt på särskilt långa sträckor. De länderna får då betydligt lägre andel som kör för fort.
Om jag ska spela lite dum har vi samtidigt inskränkningen att förarens körkort normalt sett blir indraget om man överskrider hastighetsgränserna betydligt mindre än vad 180 km/h innebär. Körkortsindragning borde väl också vara en inskränkning i individens frihet enligt det resonemanget?
Viktig poäng. Undrar också hur de nya hastighetsgränserna, som ofta innebär att 90 blev 80 och 70 blev 60, har påverkat andelen som kör för fort? Och vilka hastighetsöverträdelser som egentligen är farligast. Är det kvantiteten (t ex att bilister kör 5-10 km/h för fort) eller grovheten på överträdelsen ( t ex att köra långt över hastighetsgränser) som dödar flest?
Och hur många av dessa 50 liv kan utöver hastighetsövertädelsen också kopplas till andra lagbrott? T ex att man är påverkad av alkohol eller narkotika eller har uppmärksamheten i mobilen?
Det är ju väldig skillnad på att köra för fort Och att köra för fort. Kör man 50 på 40-väg eller kör man 180 på motorväg?
Det hade ju varit intressant att se siffror på hur många olyckor som orsakar av det ena och det andra samt vilka liv där är som då räddas.
Jag tror inte att där är speciellt många dödsolyckor per år där vederbörande har kört i 180+ och kört ihjäl sig och/eller andra. Skulle han köra ihjäl sig själv så men det är väl om han tar med sig andra det är riktigt illa. Jag gissar dock att det inte är många per år.
Hur som hade jag inte brytt mig om de spärrat dem på 180 men principen är för jäklig. Det blir bara mer och mer som staten ska in o peta i.
Vill vi hårdra det är isåfall kravet på körkort en inskränkning i individens frihet. Men där tror jag de flesta landar i att det är en rimlig avvägning mellan individens frihet och kollektivets behov. Att dra in denna licens vid vissa överträdelser skulle kunna vara en inskränkning i individens frihet, men principfrågan är redan avgjord då vi accepterat körkort. Och att den licensens har vissa regler kopplad till sig är relativt naturligt. Det räckte inte med att en gång förtjäna den så att säga.
Här har man alltsågjort en avvägning av vad som krävs för att få framföra bilar där man vägt in individens frihet vs. samhällets(kollektivets) krav på de som ska ska framföra dessa fartvidunder.
Det är betydligt svårare att göra den avvägningen vad gäller toppfart på bilar. Det är lite som med vapen. Du kan inte få licens för ett automatiskt vapen. Detta trots att det är förbjudet att använda det i fel sammanhang.
Jag har som sagt ingen aning om dessa siffror. Jag tror dock att man kan lite på att de beräkningar de använder stämmer. Dvs att 50 färre skulle förolyckas. Sedan var intervjun väldigt oklar kring vilken gräns hon hade tänkt sig. "Spärren ska se till att du inte kör för fort..." Det indikerar ju en väldigt låg gräns, i praktiken kanske 10 km/h över fartgränsen. Och har de beräknat 50 färre på det så är siffran för en gräns på 180 km/h såklart väldigt låg.
Jag skulle vilja säga så här istället, det är nog lite att sila mygg och svälja kameler.
Vill man göra ordentligt, vettigt avtryck i trafiksäkerheten så tycker jag man ska göra något som förvånar mig något oerhört att vi inte redan har (med den fäbless vi har på att kontrollera allt) och det är att alla bilförare ska få göra en besiktning av sig själva, säg vart femte år efter man fyller 50.
Som vi har det nu är det rena vilda västern med gubbar o kärringar som för fram sina bilar (1,5 ton tungt vapen) utan att samhället har någon som helst kontroll på deras aktuella förmåga att säkert framföra sagda fordon.
Vill minnas att tyska biltillverkare gått samman och frivilligt begränsat sina bilar till max 250 km/h men sen om de har lägre gränser också har jag ingen aning om.
Nu kan ju jag bara elbilar men där är det vanligt med begränsningar på 160-180 km/h. Audi Q4 har en version på 160 km/h och öven Audi e-tron GT var spärrad på 245. Min egen BMW i4 M50 är spärrad på 228 vilket kändes sådär när man blev omkörd av en Skoda Octavia i Tyskland..