Trafikregler i allmänhet

Jag har nöjt mig med att åka på den vänstra sidan i Storbritannien och det var illa nog när man tittade på fel håll hela tiden.

Hade servicen på några postbilar för ett antal år sedan så jag har kört lite högerstyrt men det räknas väl inte. :joy:

1 gillning

Ser ju nästan ut som Korsvägen i Gbg

Nästan fattas spårvagn :slightly_smiling_face:

Frågor på det?

5 gillningar

Folk som tror sig veta hur man skall köra i en rondell som visar sig ha fel rent juridiskt samtidigt som man faktiskt har rätt i enlighet med hur det borde vara!

2 gillningar

Jag med, slutar dock mest med att den bakom tutar på mig och den som har rätt att köra ut tittar på mig konstigt.

5 gillningar

De är nog mest förvånade att en Audi förare lämnar företräde och tutar för de nästan körde in i dig. :joy::joy::joy:

4 gillningar

haha poäng!

2 gillningar

Korsvägen kör man ju med ögonbindel. :wink:

1 gillning

Så kör de flesta busschaufförer här nere tycker jag.

2 gillningar

Angående rondellkörnig – och faktiskt precis som övrigt i trafiken, men i synnerhet i rondell – så brukar jag tänka så här:
Blinka åt det håll du ska som om det vore en korsning. Inte för att lagen säger det, utan för att visa respekt mot dina medtrafikanter. Om alla i trafiken visar respekt och signalerar vart man ska, så blir livet så mycket enklare!

Som min körlärare sa: I trafiken har du inga rättigheter, bara skyldigheter. Det var 25 år sen, och jag tänker så än idag.

Vidare kör jag efter devisen, den bästa airbagen är avståndet till bilen framför dig.

Det behöver inte vara svårare än så helt enkelt.

2 gillningar

Bara du blinkar höger ut ur rondellen så får du blinka vart du vill innan. :crazy_face:

2 gillningar

”De båda personerna som jagar efter tjuvarna är inte misstänkta för något brott.”

Jag som var övertygad om att de bröt mot en massa trafikregler och att det var dem artikeln handlade om… :laughing:

Problemet med att blinka vänster i en rondell, om du inte skall byta körfält, är att det kan bli förvirrande då de som ser din vänsterblinkning inte vet vilken avfart du har tänkt svänga ut i.

Se en rondel som en rak väg med bara avfarter till höger. Då blir det lättare att förstå varför du inte skall blinka vänster in i en rondell, även om det inte är olagligt.

Och en annan viktig sak, när du närmar dig en rondell, sakta ner farten innan du kör in i den så blir det lättare att hitta en lucka och de som redan är på väg in i nästa infart kan åka in. Att hålla hög fart in i rondellen för att sedan bromsa dig igenom den försvårar för andra trafikanter och man ser många som nästan behöver stödhjul så att de inte tippar för att det går så sakta ut ur rondellen.

En bra regel för hur du åker igenom en rondell är; In som ett lam, ut som ett lejon. Vilket innebär att du anpassar din infart till övrig trafik och gasar på ut för att få ett bättre fly.

1 gillning

Det går bra med vänsterblink i rondell så länge man blinkar höger när man ska ut ur den. Högerblink ska då slås på när man passerat den sista avfarten innan den man ska köra ut i. Det har funkat s sedan 1967 så det gör det nog ett tag till. :joy::joy:

3 gillningar

Precis så.

Det finns lika många körsätt i rondell som antal rondeller. :grin:
Jag blinkar hellre en gång för mycket än inte alls.

1 gillning

Jag håller inte med. Om man ska göra en vänstersväng utan rondell får man vackert vänta på att mötande trafik har passerat. Men om det är en rondell är det tvärtom. Då signalerar man till ”mötande” trafik att de inte kan köra ut i rondellen, vilket de annars har en tendens till, precis som du skriver. Så ska jag ”till vänster” genom rondellen blinkar jag vänster och sedan höger när jag kan, och ska, köra ut ur den.

1 gillning

I riktigt stora rondeller där man inte ser alla infarter så blinkar jag bara när jag ska svänga ur rondellen.
Men ser man alla bilar/infarter som kör in i rondellen så blinkar jag vänster (om jag ska vänster) .

4 gillningar

Ja, det är sant, de stora rondellerna är annorlunda. Där är det egentligen överflödigt att blinka överhuvudtaget, men att blinka höger ut ur dem sitter liksom i ryggmärgen.