Tråden om routrar

Jag börjat tappa det litegrann nu gällande den routern som ”kom med lägenheten”.
Det har funkat bra i alla år men det har börjat krångla till och från detta året.
Började med att den slog ihop 5 och 2,4 nätet igen utan någon ändring från min sida och sen har det mest bara funkat fruktansvärt dåligt gällande Wi-Fi.
Jag har kunnat starta om den ibland och så funkar det bättre men nu har det varit bedrövligt.
Har 250 fiber och det märks inte på det trådlösa för det slutar funka hela tiden eller laddar sjukt jävla långsamt.

Jag hade helst velat slippa skaffa en router för det är utgift och den behöver få plats i mitt skåp….
Har ingen större lust att ringa och bråka med Telia.


Någon som har bra tips på router som skulle kunna funka inne i mitt skåphelvete?
Som ni ser så sitter alla ingångar där bak och den har inte massa spretiga antenner.

Ja mediaskåp är sämst för wifi, den tragiska lilla plastluckan som tillkommit senaste åren hjälper föga.

Kan rekommendera den klassiska Edgerouter x men den känns lite EOL.

Kanske en TPLink omada serien alternativt nya Mikrotik L009UiGS-RM.

Sen behöver du nån passade accesspunkt.

Har du lust att länka vilka du rekommenderar?

Mina svärföräldrar har en likadan router från Telia och den har fungerat bra när den väl fungerat, men de har fått den utbytt flera gånger. Dock har det inte krävts något bråk med Telia, utan det har gått smidigt att de skickat ut en ny utan kostnad.

Kan ju vara värt att slå Telia en signal om du varit nöjd med den och vill slippa utgifter.

Jag fick min likadana router på jobbet utbytt av Telia utan gnissel då den kopplade ner sig lite nu och då.

Pratar med dom nu, ska se vad dom säger.
Kom fram direkt…. Kommer aldrig fram direkt till Telia.

Dom skickar en ny router! Tack för peppen! :smile:
Ska skicka tillbaka den andra men det kan jag väl göra när jag fått den nya?

5 gillningar

Du får med en returfraktsedel, bara att packa ner och gå till posten.

Fick på sms nu men jag behöver ju den tills jag får den andra?

Du skickar tillbaks den när du fått den nya, lämpligtvis i samma kartong.

2 gillningar

Har du nätverksuttag i varje rum? Är det dubbeluttag?

Det stämmer

Då skulle jag patcha från inteno mot lämplig kontakt i panelen, tex vardagsrum. Placera routern i vardagsrummet och sedan en patch tillbaka till mediaskåpet. Där sätter du en switch och delar ut till övriga uttag.

Beror lite på hur din planlösning är, placera routern på en plats där du mest befinner dig samt att den når till övriga rum.

4 gillningar

Tack! Ska kika på det, ska få den nya först och om det inte känns bra får jag köpa tänker jag.

1 gillning

Har det funkat bra tidigare så blir det väl gott nog med att det gör det igen med den set up du har nu.

1 gillning

Flytta ut den ifrån mediaskåpet och sätt den på annat ställe i lägenheten så brukar det bli bättre. Alt brygga den och sätt en egen på annat ställe i lägenheten.

Om du köper en egen, tänk på att köpa en som stödjer WiFi 6E då fler och fler enheter börjar stödja det protokollet, bland annat de nya iPhone modellerna.
Vill du ha någon form av Mesh, skulle jag kika på något sånt här:

Vill du ha bara en router och dessutom lite billigare så kika på en sån här:

Och kanske goes without saying, brygga din default router.

Jag må jobba med it men inte med nätverksdelen, det är inte min grej haha.
Så jag tackar för alla förslag!
Förhoppningsvis kommer det funka bättre med den nya routern men nu vet jag bättre om jag vill skaffa egen. :relaxed:

1 gillning

Jag är pepp på denna:

Inte i behov just nu men villhöver en ny router.
Bra prestanda för pengen.

Approved by Malmgren också!