Tråden om routrar

Va?! Kör han budgetprylar?? Det trodde jag inte :joy:

Det där märket iaf :nerd_face::sweat_smile:
Finns en tråd som började om Unifi men slutade med en mikrotik :slight_smile:

Ja det finns många diskussioner om ubiquiti vs mikrotik.

För mig lutar det mer åt vad man ska köpa:
Wifi = Ubiquiti
Routers = Mikrotik

1 gillning

Ni som varit med om att byta dessa enheter hos Telia innan, behöver jag skicka med dessa papper?


Det framgår inte riktigt men antar jag ska signera och stoppa med i paketet?

Nä det behös inte. Signaturen är till för de i butik. :slight_smile:

1 gillning

Tack!! :smile:

1 gillning

Vilken QR-kod ska jag visa när jag lämnar paketet till posten? Det var det enda han sa, att jag ska sätta på lappen med adress men också visa en QR? Är det den dom är på själva ärendesidan?

Aah ska vara den på ärende sidan där inskickningsadressen står :slight_smile:

1 gillning


Nu hoppas jag det blir bättre :smile:

7 gillningar

Om routern returens med PostNord så lägg till den i appen innan du lämnar in den så har du lite koll att den kommer fram. :+1:

Apropå routers (varning: trådkapning).
@Esse finns det någon ersättare till TP-Link Deco M9?
Flera av TP-links nyare mesh verkar vara lite mer åt de enklare hållet.
Jag funderar på att utöka mitt Deco mesh (har 3st m9or idag). Då är funderingen om man ska köpa fler m9or, m5or eller någon av de nyare och sätta den nyaste som huvudenhet.

Bra fråga. :slight_smile:
Jag utökade mitt M9-mesh med ett packe M4:or, funkar bra.

Bra pris hos Kjelle eller Amazon.

https://www.amazon.se/dp/B07P495TQ4/ref=asc_df_B07P495TQ4/

1 gillning

M9 har ju AC2200, är det stor skillnad mot AC1200?

Kör du M4 som huvudenhet?

Nä, M9a som huvudenhet. 3st M9or och 3 M4or som utökning.

2 gillningar

Sno på! Ändrat rubriken. :smile:

1 gillning

Saknar tyvärr kompetens där.

Köpte ett packe Google WiFi och satte om ett mesh för några veckor sen.

Vet inte om jag är bortskämd med Apples ekosystem men oerhört stökig set-up-process där det kändes mest som trial-and-error för att få allt att funka. Dessutom så går det bara att göra via Google home appen och inte via datorn (vilket antagligen bara är frustrerande för jag är gammal).

Funkar dock kanon nu när det väl är uppe och kör. Skulle dock önska tillgång till lite mer loggar om vad som händer på nätverket.

Har haft mina i tre år nu, köpte ett trepack av 2021 versionen, har funkat klockrent sen dag 1. Minns knappt setup processen, men har för mig att det gick smidigt för min del. Google Wifi är en sån grej som bara funkar. Supersnabbt är det också. Får ut ca 950mb trådlöst, har 1gb upp och ner, helt klart nöjd :slight_smile:

1 gillning

Bra att höra att bara funkar.

Jag köpte mina begagnade för en spottstyver på eBay och det var nog det som ställde till setuppen där dom behövde resetas och uppdateras och det var oerhört oklart om dom behövde pluggas in med kabel och svårt att vet när det var klart.

Bor du på 20 tusen kvadrat? Eller är du bara nojjig om du inte har full täckning?:joy::joy:

1 gillning