Tips på filmer och serier

Funny Woman på SkyShowtime.
Fantastisk charmig och rolig brittisk dramakomedi. Gemma Arterton i huvudrollen som även varit med att producera.
Lite i samma anda som Marvelous Mrs. Maiden och Lessons in Chemistry.
Grymt manus, karaktärer och skådespel.
Rekommenderas om man vill se något roligt med lite djup och ibland någon tår.

1 gillning

Jag och en kompis skrev en uppsats om det där under hans forskarutbildningen. Handledaren tyckte inte att han skulle publicera den..:sweat_smile:. Då, måste varit för ca 25 år sedan, kom vi fram till 50 miljoner.

Jag tror beräkningarna var att om du har 50 svarta miljoner så kan du räkna med att hälften försvinner vid tvättningen. 25 miljoner med en försiktig avkastning på 4 procent ger 1 miljon per år som ska beskattas och kvar är 700 000 vilket ger 55 000 i månaden. Det motsvarar 89 000 i månaden idag.

Det filosofiska i denna beräkning var hur man skulle värdera risken att åka fast. 50 miljoner bygger på att man klarar sig. Men vad är chansen för att du åker dit? Är den 10, 50 eller 90 procent? Och vad ske risken ge i påslag på de 50 miljonerna? Dels måste man besvara om ökningen av bytet ska vara linjärt eller exponentiellt eller mittemellan(heter det potenskurva?). Är den linjär och du slår på 10 procent vid risk 10 procent och 90 vid 90 procents risk är det nog ingen bra ide att genomföra kuppen. Eller? Alltså måste ökningen vara mer aggressiv. Frågan är hur aggressiv? Går det att räkna fram? Kan man använda den officiella statistiken för uppklarningsprocent för att få vägledning? Hur väger man in sin egen kompetens? Går slumpen att beräkna?

Så vad landade vi på? För oss var det självklart att det var just 50 miljoner som krävdes då vi värderade vår kompetens som så att vi aldrig skulle göra en kupp där vi åkte fast. Alltså behövdes inget riskpåslag..:sunglasses:

Klockan är sent och det var nästan 25 år sedan vi skrev detta. Kan ha blandat ihop några siffror och beräkningar. Men kul ungdomsminne. Istället för att praktisera denna teoriövning i verkligheten lärde vi oss ett system för Black Jack som gjorde att vi alltid slog dealern/banken över en kväll. Men det får vi ta en annan gång..:sweat_smile:

6 gillningar

Fascinerande! Den där uppsatsen skulle jag gärna läsa.

Det är precis det där som går genom mitt huvud fast högst ovetenskapligt. Antagligen mest baserad på alla deckare och heisthistorier jag läst och sett ända sen jag var barn.

Har inte riktigt bestämt mig ännu men det finns möjlighet att det kan vara intressant.

SkyShowtime

Mycket spännande historia. Det där får du mer än gärna utveckla!

1 gillning

Efter lite serietorka så bestämde jag mig för att börja kolla på Paris has fallen som @xms67 tipsade om, bara sett första avsnittet men den gav helt klart mersmak, blir fler avsnitt imorgon.

2 gillningar

Tänkte titta på denna ikväll.

Jag tror inte du kommer bli besviken. Kanske till och med nöjd..:smiley:

Det var inte så intressant. Märkligt att hon går ut med sitt namn när exet/pappans portuppgång blivit sprängd.

Brittisk miniserie på tre delar, showtrial:

Ger den tre av fem stjärnor. Slutet lämnar en del att önska, man får inte veta vad som hände. Eller om det är en cliffhanger till en fortsättning.

Edit: Visade sig att det var inte alla avsnitt de hade släppt, kom en till nyligen.

1 gillning

Har du sett @xms67
Rätt intressant vinkel
Finns på TV4 och jag tycker den håller

2 gillningar

Jag ser den också, helt okey tycker jag.

3 gillningar

Samma här. Segt med ett avsnitt i veckan bara, man hinner ju glömma hälften.

1 gillning

@RolexJocke och @MrMustang har ni läst boken?

Nix, har inte ro att läsa böcker tyvärr.

Nope, visste inte ens att det fanns en bok.

Intressant. Jag läste boken när den kom 2019 och gillade den men hade missat att den blivit tv-serie.

Nej, bara hört talas om. Kollar du på den? Är den bra?

1 gillning

Jag har sett alla avsnitt hittills och jag tycker den håller, är ju intressant vinkel i dagens Sverige och den är ju spännande. Sedan har jag generellt svårt för Svenska serier så det är nog ett gott betyg :blush:

1 gillning