Tips på bra kreditkort

Aha, jag kollade bara på refunder.se. Tack! Ska läsa på lite :+1:t3:

395 efter första året.

Årsavgiften motsvarar inköp på 39.500kr per år innan man börjar tjäna cashback, det är lite störigt tycker jag.

Vet du om man kan göra extrainsättningar till sitt kort om man ska göra inköp större än 50.000kr någon månad?

Japp, jag skickar ofta in en slant i början av månaden.

Det stämmer med årsavgiften, men att ha kortet får mig att komma ihåg att använda refunder tjänsten, något inköp jag gjorde fick jag 7% total cashback t ex.
Har haft det drygt 7 månader och har ca 2500kr cashback att plocka ut.

Av de korten jag kikat på och jämfört med passar det mig bäst, iaf för tillfället.

1 gillning

Betalar ni era räkningar med dessa kort? Eller används det till alla inköp?

Alla inköp, man kan normalt inte använda kreditkort till att betala räkningar.

2 gillningar

Inköp här och där som jag känner för, resor t.ex. då man ofta har extra försäkringar, aldrig räkningar.

1 gillning

Tycker att det inte finns något en för alla kort idag, så jag har Klarna med Apple Pay , Sörmlandsbanken (Sparbanken) med Apple Pay och ICA Banken.

Jag kör Norwegian Bank till allt. Betalar alltid innan förfallodatumet och då kostar det inget. Ingen årsavgift. 0,5 procent i cashback som man kan betala av månadsfakturan med.

Skärmbild 2023-04-12 182607

2 gillningar

Har man inget specifikt man vill använda poäng till gillar jag cash-back-kort. Har haft American Express i många år och gillar deras service. Amex Blue cash back kostar visserligen 35kr/månad men ger 1.5% cash back så efter de första 28 000kr är det ju betalat.

1 gillning

Gör du av med mer än 28k per månad?

28000/(12*35) = 1,5 %

Som @richardtenggren säger så täcker 28K ett helt år. Men vi betalar det mesta på kreditkortet och kommer ofta upp iallafall nära 28K på en månad.

Det förklarar ju saken :slight_smile:

Håller med dig @Lord_Json
Refunder sedan snart ett år

Hade oxå Amex för några år sedan. Kom ihåg att det var ett himla meck att fråga överallt om de tog Amex, många ställen som inte tog det.

Ni med Amex, är det bättre idag?

Alla inköp typ dagligvaror, resor, kaptalvaror mm och frun har tvilling kort. Finns kreditkort där man kan betala räkningar men inte utan avgift

1 gillning

Beror på hur många år sen det var. Alla stora kedjor och nästan alla restauranger tar Amex men många mindre butiker gör det inte så man klarar sig inte bara på Amex tyvärr.

(Min bror som jobbat på Amex i över 20 år menar att avgifterna inte är så mycket högre men att alla betalterminaler kommer med inbyggda avtal för Visa och Mastercard men butiken behöver ett separat avtal för Amex och det orkar mindre butiker inte aktivera.)

3 gillningar

Det skulle jag säga. Dom flesta tar det idag. Bara mindre ställen där det oftast är små betalningar.
Det som är lite meckigt är att det inte alltid funkar med blipp eller Pay. Utan man får stoppa i kortet (och ja, jag pratar om Coop😅) I terminalen.
Vi betalar så mycket som möjligt med Amex och har kunnat flyga gratis några gånger inom Europa.

1 gillning

Du sparkade igång mig att se över korthanteringen och nu kör jag Norwegian Bankkortet som primarärkort.

Och ska flytta mitt buffertsparande till deras sparkonto.

1 gillning