Tips på bra kreditkort

Om du då använder dessa Cashpoints till resor vad blir de värda?

Skulle kanske checka villkoren. Använder det bara för mina resor med Norwegian

Ja precis.

1 gillning

En krona per poäng.

1 gillning

Har du hittat var man kan klicka i att få hela beloppet på e fakturan. Sedan retar jag mig på att man måste välja nej delbetalning på alla köp över 2000 kr

Det har jag inte ens tänkt på att kika efter, har bara fått en faktura än så länge.
Men bra idé, skriv gärna om du hittar!

Det där är en sådan idiotisk sak som gör att man förr eller senare glömmer detta. På Norwegian fakturan står hela beloppet och ett minsta månadsbelopp. Jag kör e-faktura och då är det inställt på hela beloppet så det är bara att klicka i betala. Min tanke med kortet är att det är perfekt att samla alla köpen på ett ställe och jag har ingen tanke på att dela upp beloppen någon gång men det kan ju vara bra att ha alternativet. Sen kan man ju tycka att krediten på 100K kan vara frestande för de med dålig disciplin att shoppa loss och att det löser sig. Vidare var det kanon med detta kort när jag och polaren var i Schweiz sist, vi betalade allt med kortet och delade på beloppet när vi kom hem. Riktigt praktiskt.

Sen ingår ju en del saker som:
Daglivaruförsäkring
Reseförsäkring

Sen har jag lagt till:
Id-Stöldsförsäkring 149:- per år

Sen kan man även lägga till:
Tandvårdsförsäkring
Hyrbilsförsäkring
Betalskydd

3 gillningar

Alla andra kreditkort jag har var det lätt att hitta "betala hela beloppet". Men inte här, är ju medvetet. Sedan står det ju oftast med stor text minsta belopp att betala :slightly_smiling_face:

Refunderpay har med drulle och reseförsäkring.

Hade Remember som daily driver innan och deras sajt är ju betydligt bättre. Har även Peugeot Visa och det är med DNB som står bakom och deras sajt är lika som Refunderpay

Men 1 procent cashback så får man leva med vissa saker :slightly_smiling_face:

1 gillning

Som någon ovan skrev så är det verkligen en djungel i att hitta det "bästa" kreditkortet som passar en. Vi har alla olika budget (kring årsavgift) och önskar olika förmåner. Vissa har bonusar, andra ger lojalitetspoäng ex. SAS, vissa skjuter in med försäkringar av olika slag och så har vi dem med vissa förmåner ex. lounger, fast-track eller Apple-pay.

Frågan är som flertal påpekat, vad du är ute efter? Jag var en trogen Amex kund under flertal år dock har förutsättningarna förändrats på senare tid och nu har jag valt två kort som jag använder flitigt. Bägge är Mastercard och bägge kommer med diverse förmåner.

Ena är SAS Eurobonus Mastercard - 395 kr/år och andra är Swedbank Mastercard Platinum - 1400 kr/år. SAS kortet används flitigt för vardagliga köp och prenumerationer. Har kunnat unna mig Eurobonus och Star Alliance resor genom åren tack vare tillräcklig med poäng och Platinum kortet är mestadels gentemot mina resor och större inköp av varor. Den har drulle och förlängs garanti på hemelektronik och vitvaror samt en av marknadens bästa reseförsäkring. Som plus får du loungetillgång, bensinrabatt och bonussystem.

Har bara erfarit och likväl hört positivt om Amex försäkringar men dessa har enbart gällt de dyrare korten (Amex Platinum, Guld, Elite). På papper har Swedbanks platinum ett bättre försäkring med större utbetalningar och fler delar dock återstår att testa detta. Då jag numera har partner så var dödsfall ersättningen i reseförsäkringen en viktig aspekt för mig och den har marknadens bästa på 1 MSEK (där de flesta ligger upp till 50K).

Som sagt, dessa kort passar mig i nuläget. Frågan är vad som passar dig :face_with_peeking_eye:

Sparkar liv i denna tråd igen.
Vilket kreditkort är bäst och varför?
Vi flyger extremt lite sedan pandemin så SAS eurobonus är inte aktuellt (även om de har sjukt bra poängshop)

Har idag Sj prio mastercard men åker så lite tåg att det inte ger så mycket nytta.

Inga direkt monetära fördelar, men gillar CarPay och dess app. Smidigt. Bonus, snygga svarta enkla kort. :slight_smile:

Förutom det använder vi Norwegian.
Amex som backup, används aldrig.

Coop Mastercard passar oss bäst. Har använt cachbacken till 2000 spänn Tui rabatt och Cmore för att se SHL. Sen beror det såklart på vad just du värdesätter som cashback.

1 gillning

Vi kör Shell kreditkort. Helt kostnadsfritt och 0,5% cashback på alla köp, något jag uppskattar istället för rabatter hos utvalda butiker ellet poängshoppar där man sällan hittar något man behöver.

1 gillning

Refunder, 1% cashback och extra cashback på många ställen om man är vaken och aktiverar det.

2 gillningar

Får man både medlemspoäng och cashback?

Har dom kreditkort?

https://refunderpay.se/

Säg till om du vill bli värvad :slight_smile:

Två dåliga saker, max kreditgräns är bara 50k och efakturan kommer med 0 att betala ifyllt så man måste ändra den varje månad. I övrigt är jag väldigt nöjd.

1 gillning

Nej, bara Coop medlemspoäng.

1 gillning

Får erbjudande om det där kortet snart varje vecka, men om det är en årsavgift så försvinner ju en stor del av återbäringen.

Är det årsavgift?