Tips på bilköp

Nu skulle jag behöva tips på reparera bilen. :slight_smile:
Täntke testa först att inte starta en ny råd, så framförallt kanske @RolexJocke kan komma med tips.

Antennen på bilen knäcktes under vintern. Kombination mycket snö på taket och snöborstande gjorde såna tt antennen bröts. Misstänker starkt att den redan innan var skadad.
När jag kolllar på det så verkar det tyvärr som att det ör knäckt inuti och man inte bara kan köpa en lös antenn o skruva dit. Försökte kolla och fota nu men syns dåligt., Frun slängde nog antennen så jag kan inte se hur den såg ut.

Vad göra? Finns såklart ny antenn att köpa, förmodligen behövs hela insatsen, är det svårt att fixa? Misstänker att man måste pilla bort innertaket på nåt sätt. ….
eller så får det vara ett hål och dålig mottagning i radion? Kostar säkert för mycket att få det fixat på verkstad?

Är nog både antenn och antennfot som måste bytas. Har du tur är det en skarv under innertaket men det kan vara komplett med kabel till radion.

Jag kollar i bilen och där verkar inte vara någon skarv, däremot verkar det finnas några fästpunkter såna tt man kan lossa innertaket. Innanför bakluckan.
Fot och antenn är nog tyvärr ett måste om det ska fixas till. Belysningen i taket vekrar vara för långt framför antennfästet föra tt vara ett alternativ att lossa och komma åt antenfoten inifrån.

Oftast går det att lossa innertaket i bakkant om foten har skarvkontakt. Sen brukar jag sätta en kloss mellan innertak & tak när jag då byter antennfoten. Är det kabel hela vägen så brukar man få ta ner hela innertaket vilket inte är så kul.

Ska vårstäda bilen och kanske ska ge mig på nu att lossa innertaket baktill. Försökt leta med ljus och lyckta efter antennfot, men det går fasen inte att hitta originaldelar online i alla fall. Ingen aning vad de kostar heller.
Så då har jag hittat typ en sån här.
https://www.autodoc.se/ridex/16151420
Hajfena med kablar.
Men sen har man försökt fråga AI som ger en hur mycket nonsens som helst och man behöver rätta den trots att man inte vet så jäkla mycket,

enligt Ai ska det sitta en Fakra kabel framme nära antennen och även 12v ström går i samma kabel.
Antennen ovan har en separat 12v sladd, så eventuellt behöver man ytterligare någon sorts adapter för att få DIN till Fakra och ström, vad ai kallar power injekotr. Men att länka till någon vettig kabel att köpa, nä det går ju inte.

Hade helst beställt grejor innan man börjar, men får nog lossa taket och kolla första och sen beställa efteråt..
Alternativt lämna in hos en verkstad och köpa originaldelar, vad nu sånt kostar, det är ju omöjligt att finna del och pris.

Sånt här kanske man kan springa iväg och köpa för att lossa innertaket försiktigt? https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/bilverktyg/ovriga-bilverktyg/brytspakar-025960/

DM:a ditt reg nummer så ska jag förse dig med originalnummer på det du behöver.

1 gillning

Jula prylarna funkar. Troligtvis får du inte ihop sakerna med Autodoc antennen.

Misstänkte samma det starkt. DM skickat