Gäller det även moderna smådieslar ?
Har inte kört så många manuella diesel, men vi hade en manuell Superb TDI på jobbet som många fick tjuvstopp med om man gasade för lite vid igångsättning. Fattade det som att vridmomentet kommer först när turbon spinner upp, vilket inte är direkt vid igångsättning. Men det kanske bara var den motorn som var känslig?
Ja om man jämför med en bensinmotor i samma storlek.
Diesel motorer är starkare än bensinmotorer och har mer kraft i botten. Sen finns det bilar som har ett kort ingrepp i kopplingen som man lätt får tjuvstopp med om inkoppling till urkoppling sker på en centimeters rörelse av kopplingspedalen. Ford är ju ett bra exempel på detta om man inte är van vid bilen.
Minns Sierra på 80-talet ![]()
Tyvärr blir de bilarna alldeles för gamla, eller långmilare om jag ska hålla mig till runt 100k.
Dyker upp en och annan Octavia i flödet. Men det mesta i den prisklassen är småbilar.
Och tanken är att också att den ska vara hyfsad billig att äga, köra, (låg förbrukning) , låg skatt, och hyfsad billig försäkring.
Jo, jag har dem på radarn, tyvärr ser Fabia lite trist ut. Men man kan inte vara kräsen. Såg en Hyundai i20 på väg hem rån jobbet. 2015 årsmodell 7000 mil, 72 tusen med vinterdäck. Typ sånt pris kan jag gilla.
Sen ser den också ut som en tråkig legokloss.... men ungdomen kasnek inte ska vara så kräsen...
Diesel eller Bensin kvittade nog när jag började kolla, men med tanke på att den förmodligen kommer gå mest väldigt korta sträckor så är det nog bättre med bensin.
De flesta småbilar jag testat har haft ganska förlåtande koppling (hyrbilar utomlands) Kom faktiskt på att nog vasen åkte vi runt i en Clio för et par år sen...
@RolexJocke har säkert en gammal bubbla från 1947 stående på gården med osynkroniserad växellåda, då jäklar får ungdomarna lära sig växla på riktigt ![]()
Glöm inte choken, man får lära sig att balansera bränslet och lyssna på motorn.
Mina första minnen från 60-talet, en 50-tals bubbla med 20 liters tank och bensinkran vid fötterna. Man kom 25-30 mil på en tank, måste vara som med dagens elbilar ![]()
Nu har man botaniserat en vecka till bland Blocket annonser, och kollat på några bilar.
Fastnade för en Hyundai i20 från 2015, som gått 7800 mil. Väldigt fint skick, fullservad, en ägare mm.
Inte många bilar under 100K som finns hos en "etablerad" bilhandlare, alltså en sådan som egentligen säljer nya bilar.
Extra utrustad med rattvärme, mm.
Sett många bilar som ser bra ut på bild men sen är rätt B. Fördel med att denna handlare är väldigt nära oss. Skulle kolla på en Audi A1 också men de flesta var för långt iväg för att kolla på. Men då hade det varit 15-16 000 mil på mätaren istället. Kollade runt på Blocket också på liknande som i20 och denna var vettigt prissatt..
Förra veckan och i helgen var det så jäkla mycket snö så det gick inte att provköra då bilen har sommardäck. Nu var det imorse plus 1 grad, lite småtorrt, så jag drog ut med den för en provrunda. Det var det enda som kvarstod då vi alla tyckte den var riktigt bra.
Done deal, nu är den köpt och leverans på fredag med vinterhjul.
Hann precis tillbaka så började det snöa
Det är inget fartvidunder, man får varva motorn för att den sak röra på sig, förlåtande koppling kändes det som. Blir nog bra till det den är tänkt för.
8000 mil på en bil från 2025 fick mig att vakna..
2015 kändes lite mer troligt dock! ![]()
Står ju 2015 i specen.
Japp, men jag läser uppifrån och neråt… ![]()

Man är ju så van vid att skriva 2025, så där var nog pekfingret som inte ville trycka på rätt ställe. Nu är det ändrat till 2015
En fin Skoda Yeti kan man nog hitta under 100k ![]()
Kan man verkligen skriva fin och Skoda Yeti i samma mening?
Jag tror den bil som @Bulldog76 köpte kommer funka utmärkt till ändamålet.
Ja precsi. Just Yeti är ritkigt ful, Och om både dottern och frun verkligen avskyr designen på Kia EV3 och tycker den är Apful så lär inte nån Yeti flyga särskilt högt.
Ja och de hatar Yeti design också...
Själv gillar jag Ev3 s design
Tycke och smak, upp till var och en