Tesla Model Y

Det blev ju riktigt snyggt. Tänkte inte på det där. Så van vid silver/aluminium-färgade fälgar.

1 gillning

Fattar inte varför det ska behövas animationer till sånna där saker…
Men som en workaround kan du ju bara öppna bagageluckan på skärmen och sen knacka på laddluckan med handen så öppnas ju den , då slipper du vänta på animationen

2 gillningar

Tesla-knapp på kabeln :nerd_face:

Då kan man ju inte leka fonzie varje gång man ska ladda :sunglasses:

Öppnar den luckan när man ska sätta i kabeln..?

Oh My God What GIF by GifGari

Ja, ett givet tillval, på samma sätt som hos Superchargers :heart_eyes:

Har inte hunnit prova än. Har såklart(:blush:) en sådan sladd. Men bara använt knappen för att ta loss den från bilen.

1 gillning

Börjat snegla lite på en MY. Nu är det ju ett år kvar för mig innan det är dags att byta bil men ändå. Verkar som att MY Juniper får rätt trevliga uppgraderingar. @xms67 ska du uppgradera när Juniper släpps?

Det har jag svårt att tänka mig. För mig är nuvarande MY så bra att ett byte inte lockar seiöst. Självklart skulle jag ju vilja byta bara för att det finns en uppdatering, men tror inte det blir så bra ekonomi i den affären.

2 gillningar

En jobbarkompis beställde precis en MY Performance. De erbjuder ju sinnessjukt bra ränta nu, 0,74%. Hoppas de har kvar det erbjudandet nästa år, isåfall blir det nog en Juniper Performance för min del. Ska lämna tillbaka mustangen i juni nästa år, så efter det är det dags för nåt annat :blush:

Jag tycker det är en mycket bra bil redan idag så efter en klok uppdatering kan det bli hur bra som helst. Det finns lite att förbättra så som det fins på alla bilar. Man märker att det som har att göra med att det är en ELbil är på absoluta topp medan det som har att göra med att det är en elBIL ibland svajar. Men idag ändå ganska få problem.

Skulle jag önska något är det att autopiloten funkerade bättre. Men har fått bättre ordning på den dynamiska farthållaren men autostyrningen/autopiloten blir jag inte kompis med.

Köpte du till uppgraderad autopilot?

Nej! Dels för att det inte verkade ge något av värde och dels för att det var knappt jag ansåg att det pris jag betalade rymdes inom det jag anser rimligt för en bil. Det var "enbart" LR samt annan färg än standard som jag kostade på mig.

2 gillningar

Vad kostar den i försäkring för dig ungefär? Samt är det några andra tillkommande kostnader? Satt och räknade lite på det, månadskostnaden för mig med lån och försäkring skulle bli dyrare än mustangen, plus att man måste ut med 140k i kontantinsats. Men tänker att det kan vara värt det om man kan tänka sig att ha kvar bilen i några år.

Jag betalar cirka 370/mån för försäkring hos Trygg Hansa. Då lyckades jag snacka till mig samma rabatt som man får om man har alla försäkringar där, så 370 är med 15 procent rabatt.

En bil är ju ingen bra affär hur man än vrider och vänder på det. Jag resonerar som så att först finns en gräns vad vi har råd med, sedan kommer ju en gräns vad jag är redo att betala för en bil. Det första är ju absolut medan det andra är lite töjbart. Teslan är dyrare än vad jag egentligen tycker är rimligt med tanke på hur vi använder vår bil. Samtidigt är jag glad att jag slog till för det är också livsnjutning med en kul bil.

Jag kan tänka mig att ha kvar denna i många år. Det som kan påverka är ju om nya vettiga elbilar kommer ut på marknaden som är billigare samt om försäkringen blir snordyr efter tre år. Eller att man blir sugen på en uppdaterad Tesla..:sunglasses::sweat_smile:

Många ifs and buts när det kommer till valet att byta bil :joy: I slutändan så är det ju helt enkelt så att man måste bestämma för sig själv vad man är villig att betala, det måste ju självklart baseras på vad man faktiskt har råd med över en överskådlig framtid. Jag har ju bytt bilar som andra byter kalsonger, inte det bästa för plånkan, men bra för livsglädjen. Har ju egentligen inget jättebehov av bil, skulle kunna ta mig till det mesta kommunalt, men det är så galet bekvämt med bil. Har man råd och tycker det är värt det ska man ju självklart unna sig det.

Försäkringen går väl upp rejält när vagnskadan som ingår går ut? Jag antar att detta påverkar andrahandsvärdet också då driftskostnaden blir högre efter 3 år. 370/mån är väl en rätt normal kostnad för en 3 år eller äldre fossilbil.

Exakt så tänker jag. Därför har privatleasing sina fördelar på elbilar. Svårt att bedöma andrahandsvärdet. Jag köpte min så jag måste ha koll på andrahandsvärde som styrs bl.a av försäkringskostnaden. Men även driftskostnaden som blir ganska hög om försäkringarna ligger kvar rå relativt höga nivåer. Nu får jag alltid försäkringar i nedre prisklasserna beroende på ålder, många olycksfria mil och adress.

Man har ju hört talas om Tesla försäkringar på 40-50K per år när vagnskadan gått ut men jag vet inte om detta stämmer.

Beror på vem man är och var man bor. Tror det är i den här tråden jag och @Erik gick igenom det tidigare. Var inte speciellt dyrt för oss två iallafall. Lite lägre för mig än honom om jag minns rätt.

Edit: Men man har ju sett skräckexempel som du skriver, 40-50k.

Sen får man tänka på att det är bilar som typ motsvarar en BMW M5 i prestanda.

2 gillningar