Tesla Model Y

Då hade jag nog inte vaknat.

1 gillning

Vad har ni för planer för Gbg?

Väldugt diffusa än så länge, men är väl i huvudsak att hälsa på svågern och barnens kusin. Han brukar styra upp lite grejor, så bor vi väl hos honom. Så mycket oklart än och jag är inte delaktig i planeringen ens :sweat_smile:

Tesligt! :hugs:

Nytt ord :hugs: snart i SAOL. Slår ihop trevligt och tjusigt i ett och samma ord för just Teslor...

Slår dock vad om att CopySWE vill ha en massa pengar för det, av en utomordentligt obegriplig anledning, så även IF Metall. Det är ju hårdisk(ar) i bilen och så strejk mm.

Jag hittar ut själv...

Men va bra. WajFaj å BlåTutte direkt i vänstermenyn.

Inte åkt när det varit mörkt sen nya uppdatering med adaptivt helljus kom… men måste åka någon natt snart för att prova …. :sweat_smile:

2 gillningar

Har inte heller varit ute och åkt i mörker. Men får helt enkelt skapa sig ett behov av en liten resa. Att WiFi och Bluetooth hamnat i vänstermenyn hade jag missat..:+1:

1 gillning

Nu ska vi se om ni kan hjälpa mig. När jag var och bytte till sommardäck lämnade jag ett nyckelkort i bilen för att de skulle kunna backa ut bilen. Men bilen låste sig, trots att nyckelkortet låg i bilen.

Jag trodde det var lösningen, men icke. Hur är det tänkt att man ska göra för att en verkstad ska kunna ha bilen öppen? Eller är det mitt kort som på något sätt slutat fungera tror ni?

Kortet är NFC och det räcker inte med att bara ha det liggandes i bilen, det finns en speciell plats för kortet för att det ska vara fungera :slight_smile: Enklast är ju att lämna mobilen men det känns ju sådär så det jag har gjort är att ge dom kortet bara så löser dom det själva. Det som skedde nu var ju att du gick ifrån bilen (antar jag) och då låste den. Men om dom låser upp den med kortet när du gått så är det ju inga problem :slight_smile:

Jag tyckte jag la det där under armstödet. Men får kolla så att kortet inte halkat ur.

Jag tyckte lät ju tryggt. :joy: :joy:

Jag tolkar problemet som du lämnade nyckeln (kortet) i bilen och sedan låste (automatiskt) med en annan nyckel, din mobil.

Om du hade lämnat nyckeln till mekanikern utanför bilen och sedan gått, hade de kunnat komma in.

Det var så jag tolkade @cgullin svar :sweat_smile:

Japp, så var det. Har nu kollat så att kortet fungerar och det gör det. Jag trodde att kort i bilen hindrade den automatiska låsningen.

1 gillning

Eller sviker minnet? :nerd_face:

Minnet sviker alltid. Men tror jag var så (inne) på lyset att jag inte tänkte på något annat..:sweat_smile:

Toppen, tänker att det är en bra setup.

Vore nice om det gick att bestämma vilken nyckel som "väger tyngst" i sådana sammanhang.

1 gillning

Skulle kunna ligga en sådan funktion under servicemenyn.

1 gillning

Ser att Tesla släppt en MY LR Bakhjulsdrift med räckvidd på 600 km. Den lägger sig mellan SR och LR AWD i pris(lite närmare LR). Det man ska se upp med är att den nya är typad med 19" fälgar medan LR AWD är typad med 20". Det innebär att på hemsidan jämförs den nya med 600 km i räckvidd med LR AWD 20" med räckvidd på 533 km. Men LR AWD med 19" har en räckvidd på 565 km. Bra att ha koll på.

Frågan är om det är en bra kompromiss? Första gången man köper en elbil tittar man mycket på max räckvidd men efter några veckor inser man att det inte är så himla viktigt som man trodde. Men undrar om inte jag hade kunnat vara en presumtiv kund om denna funnits när jag beställde? Möjligen hade ändå AWD vägt högre, men vet i sjutton alltså...

3 gillningar

Misstänker att detta kan vara en intressant ”inropare” för de som skall köpa sin första elbil. 60 mil känns nog tryggt för de som tvekar inför räckvidden.

1 gillning

Låste i tråden:

Teknikveckan frågar: Hur ofta byter du telefon?

Om att vi fick en knapp till på iPhone 15 Pro.

Upptäckte här om dan att man kan ställa in vänster hjul på ratten, så den får snabb funktion för div inställningar, ljustryka, torkare osv. Man håller ner knappen en stund så kommer menyn upp nere till vänster på paddan.

Kanske bara jag som missat.