Tesla Model Y Juniper

Från sajten:
image

Tesla har påbörjat produktionen av den uppdaterade Model Y, känd som “Juniper”, vid sin Gigafactory i Grünheide nära Berlin. Enligt uppgifter informerades medarbetarna nyligen om produktionsstarten, och testkarosser har redan tillverkats vid anläggningen.

Denna uppdaterade version av Model Y inkluderar förbättringar interiört samt förändrad design exteriört samt något större batteri. En stor grej är att frontkameran flyttats ner längre ner och därmed ser nya Model Y bättre framför och nedanför nosen. Viktigt med tanke på att den använder kameran som parkeringssensorer med mera. En annan ny funktion för Juniper är dödavinkel-varnare.

Tesla Model Y Interiört

Bland interiöra förbättringar finns ventilation i stolarna, lägre ljudnivå, skärm i baksätet samt en snajsig LED-list.

Tesla har redan börjat sälja Model Y Juniper i Kina, Australien samt andra länder som får sina Model Y från Shanghai-fabriken, där de första leveranserna förväntas ske i mars. Det är troligt att leveranserna till europeiska kunder kommer att följa kort därefter.

Tesla Model Y JuniperDet tog inte lång tid innan de första bilderna visades upp som kritiken om att nya Model Y var lite för tråkig och generisk i sin utformning. Vissa menade på att designen kopierats från Xpeng G6 bland andra. Andra hoppades att LED-listen i mitten inte kommer med på de europeiska modellerna. Inget tyder emellertid på att det blir någon skillnad i designen på kinesiska och europeiska bilar.

Teslas fabrik utanför Berlin öppnade i mars 2022 och tillverkar numera i princip alla Tesla Model Y för Europeiska marknaden.

Källa: Handelsblatt (Via alltomelbil.se)

Hur var det nu med ledlist i fronten och EU? Finns det inte en hake där? Har för mig att du nämnt det🤔

Det är logotyper som har strikta och lite hårda regler – tidigare var det inte alls ok med upplysta logotyper fram men nu går det om de är symmetriska och håller sig inom vissa storlekar.

1 gillning

Är det bara MY som tillverkas i Berlin fabriken, eller är det även M3?

Bara Model Y. Model 3 tillverkas i Shanghai-fabriken.

1 gillning

Betalar vi då strafftullar på den? Och slipper vi det på MY? Gissar att vissa komponenter fortfarande tillverkas någonstans i Asien även på Berlin-MY?

Japp!

Kluven, ser fräsch och modern ut på vissa bilder men tråkig och generisk ut på andra. Blir intressant att se den på riktigt.

SKa jag vara ärlig mot mig själv, och det ska man ju, tänker jag så här. När jag väljer bil så är det en form av helhetsbedömning där utseendet är värt 1 poäng av 100... Funktion och ekonomi resten. Möjligen lite varumärke, typ jag är svag för BMW och Porsche. De kan få kosta liiite extra..:grin:

Sedan kan jag älska att sitta och kolla på ljuslister och veck i plåten, men det betyder nästa inget vid köp. Vad gäller utseendet på Juniper så är det inget jag går igång på. Ljuslister är så 90-tal. Men det är verkligen inget fel på den, ser ju ut ungefär som min nuvarande..:sweat_smile:

Om jag ska utgå från mig själv och använda @xms67 poängsystem så är utseende väldigt viktigt! En bil som jag inte vänder mig om när jag går ifrån den är en bil jag kan vara utan. Det finns så många fina bilar i alla olika prisklasser och karosser att det inte finns någon anledning att köpa en ful bil :slight_smile:

Model Y med dess ljuslist i fram skulle jag inte vända mig om för…

3 gillningar

Ja utseende i kombination med en härlig känsla att köra bilen (vilket i sig har många parametrar och kan värderas olika beroende på bil) måste ju klaffa absolut först.

Är det inte i slutändan oftast det som det handlar om vid de flesta bilköp? Åtminstone för oss som är intresserade av bilar. Man lägger ju inte en halv mille eller mer på något som känns anus att åka runt i.

Sen är ju självklart ekonomi en viktig grej, man kan (eller snarare bör) ju aldrig köpa något som man inte har råd med. Jag skulle nog aldrig lägga mer än max 20% av min nettolön på en bil per månad. Gärna under 15%.

Hur många Model 3/Y har det sålts i Sverige? Tydligen gillar folk att åka omkring i något som ser ut som, ja, anus. :joy:

Förlåt alla som kör Model 3/Y.

2 gillningar

Men du har en SAAB cab.

Calculating Figure It Out GIF

Kul hur olika man är :wink:
Jag skulle ALDRIG kunna äga och köra runt i en bil jag tycker är ful

1 gillning

Håller med dig om det fullständigt :blush:

1 gillning

Tänk på att man blir snyggare om bilen är fulare!

6 gillningar

Men det är ju något HELT annat..:sweat_smile:

1 gillning

Kameran har väl inte flyttat ner?
Den har ju fått en kamera till.
Man har ju sett på HW4 datorn att det finns fler uttag för kameror jämfört med HW3.
Den kamera som satt i framrutan överkant är nog också kvar, då den finns där i övriga HW4-bilar...

Nu gissar jag såklart, eftersom jag inte har sett bilen på riktigt.. :grin:

Så är det nog :slight_smile: