Tesla fasar ut ultraljudsensorer på två av sina modeller

Från sajten:
image

Tesla har meddelat att de kommer börja en utfasning av ultraljudsensorerna i sitt system.

Till skillnad från resten av bilbranchen plockar Tesla bort sensorer från sina bilar. Det är 17 månader sedan biltillverkaren meddelade att de ska ta bort radarn från sina bilar och nu meddelar Tesla att de tolv ultraljudssensorerna (USS) som sitter runt om bilen ska plockas bort från kommande bilar. Sensorerna används vid parkering och i anti-krockfunktion och mäter avståndet till föremål runt omkring bilen med hjälp av ultraljud.

Today, we are taking the next step in Tesla Vision by removing ultrasonic sensors (USS) from Model 3 and Model Y. We will continue this rollout with Model 3 and Model Y, globally, over the next few months, followed by Model S and Model X in 2023.

Sensorerna kommer att fasas ut i Model 3 och Model Y och under 2023 kommer det även inkludera Model S och Model X. Istället kommer Tesla satsa helt på kameror och mjukvara för att få sitt system att fungera ännu bättre. Tesla säger att de lanserar sitt “vision-based occupancy network” som ska användas i det helt självkörande läget.

Along with the removal of USS, we have simultaneously launched our vision-based occupancy network – currently used in Full Self-Driving (FSD) Beta – to replace the inputs generated by USS. With today’s software, this approach gives Autopilot high-definition spatial positioning, longer range visibility and ability to identify and differentiate between objects. As with many Tesla features, our occupancy network will continue to improve rapidly over time.

Under en, vad Tesla kallar, kort övergångsperiod kommer Tesla Vision-fordon som inte är utrustade med USS att levereras med vissa av funktionerna tillfälligt begränsade eller inaktiva. Funktionerna kommer gå att aktivera igen med flera olika OTA-uppdateringar. Funktionerna som inte kommer fungera på de kommande Teslorna är:

  • Parkeringshjälp: varnar dig för omgivande föremål när fordonet färdas <8 km/h.
  • Autoparkering: manövrerar automatiskt till parallella eller vinkelräta parkeringsplatser.
  • Summon: flyttar ditt fordon manuellt framåt eller bakåt via Tesla-appen.
  • Smart Summon: navigerar ditt fordon till din plats eller plats som du väljer via Tesla-appen.

Källa: Tesla

Från sajten:


Dåligt med batteri i Teslan och behöver slå två flugor i en smäll? Inom kort kommer du kunna ringa videosamtal i din Tesla via Zoom och den redan befintliga kameran i bilen används.

Många bolag fick lära sig att gå från fysiska möten till digitala när hela världen stängde ned när Covid var som värst. Därefter har många insett att det ofta är smidigare att hålla dessa möten digitalt och snart kommer du kunna hålla och vara med i möten direkt i från din Tesla. Zoom visade idag upp hur det hela kommer fungera och Zoom-appen kommer använda sig av kameran som sitter ovanför backspegeln i Tesla-bilarna.

Om du har synkat din kalender till den inbyggda i din Tesla så kommer du även direkt från den kunna koppla upp dig på ett Zoom-möte och om funktionen enbart kommer fungera när bilen står stilla framgick inte. Något datum för när Zoom landar i Tesla-bilarna fick vi inte heller men det ska ske inom kort.

Via DriveTeslaCanada

Det är inte alls dumt – vet inte hur många möten jag varit med på där någon suttit med en mobiltelefon som hela tiden flyttar sig mellan taket, dubbelhakorna och att blicka ner mot växelspaken eller något sådant.

Riktigt bra akustik i bilar också. Enda problemet är kameran men det har man också löst :slight_smile:

Smart idé, men fy tusan vad dåligt teslorna håller inne ljudet. Går man förbi någon som pratar i telefon genom högtalarsystem när de står parkerade hör man allt som sägs.

Så är det i de flesta bilar.