Tesla Model Y

Är inte det hela poängen. Att Model Y är betydligt bättre att ha med till IKEA än Model 3 :slight_smile:

Det där med bagevolym kan vara lite klurigt. Ofta räknas inte mer än upp till fri sikt där bak men i själva verket lastar man ju betydligt mer än så.

Men jag kan hålla med om att det är typiskt Tesla att inte ange måtten som övriga.

Jo visst. Men med uppfällda säten så får man inte in så mycket mer.
Men den är ju absolut en bättre bil att köra med till Ikea.

Man får ju in minst dubbelt så mycket.

Från sajten:
image

Tesla Model Y uppdateras med nya metallic-färger som ersätter två gamla.

Det är färgerna Quicksilver & Midnight Cherry Red. De ersätter de gamla färgerna Silver Metallic och Red Multi-Coat. Det går bara att få dem på de två dyrare varianterna Long Range respektive Performance. Det går inte heller att få dem på Tesla Model 3.

Tesla Model Y med Midnight Cherry Red

De två färgerna är unikt för Europa och Mellanöstern då det endast är fabriken i Berlin som kan lackera dem. Priset är starka 32 000 kronor extra. Om vi inte väljer någon annan färg blir bilen vit. Övriga färger kostar 13 000 kronor för blått och 17 500 kronor för svart.

Billigaste versionen med de nya färgerna landar på 837 170 riksdaler. Då är det för

1 gillning

Från sajten:
image

I vad som kan tolkas som ett försök att spara in pengar har Tesla nedgraderat bromsarna på Model Y.

Det är ZEV Centric som anklagar Tesla för att ha nedgraderat prestandabromsarna på Model Y Performance-fordon till Mando-bromsar och att Tesla försöker dölja förändringen med ett skydd. Upptäckten gjordes av ZEV Centric som är ett företag som specialiserat sig på att bygga tillbehör till Tesla-fordon. ZEV Centrix påstår sig ha upptäckt Telsas nedgradering när de arbetade på några olika Model Y i september. De säger att de nya bromsarna är tunnare och betydande mindre i storlek än de tidigare Brembo-bromsarna.

Nedgraderingen visas inte på Teslas hemsida när kunder konfigurerar Model Y. ZEV Centric anser att det är en betydande nedgradering som borde ha meddelats. Företaget hävdar också att Tesla borde förse dem med Brembo-bromsarna, eftersom ändringen inte indikerades på konfiguratorn.

Tesla har tidigare genomfört liknande förändringar där de tagit bort funktioner. De senaste åren har Tesla tagit bort kontroller för passagerarstöd och ultraljudssensorer. När Tesla tog bort ultraljudssensorerna meddelade Tesla det hela och sa att deras mjukvaroprogram och kameror är tillräckliga. Gällande bromsarna har Tesla ännu inte uttalat sig.

Via: Electrek

Källa: ZEV Centric

Drog inte Tesla tillbaks det där med att kamerorna är tillräckliga? För det är det såklart inte..

Dom 3&Y som levereras denna sida årsskiftet är utan USS. Tesla har sagt att dom löser avståndsvarningen med mjukvara till kamerorna ”snart”, det verkar inte finnas någon tidsplan. Det finns ingen kamera fram i grillen som kan se avståndet och där bak blir kameran omöjlig att se med pga skit när det är blött.

Jag hade inte tagit ut en sådan.

Med krok bak får man åtminstone en slags fysisk backsensor som slår i när man är för nära :slight_smile:

3 gillningar

Sanslöst uselt.

fast kamera framme i grillen behövs inte om du tänker på det.

Den som sitter uppe i vindrutan kan inte se ner över kanten fram och se avståndet där.

1 gillning

precis. Men det går att lösa med mjukvara.

Om man inte väljer en av dom här på en MY får man då bara en vanlig dum fartkontroll som bara håller konstant fart eller är den adaptiv och håller avstånd till bilen framför?

Det är adaptiv som standard.

1 gillning

Tack för så snabbt svar ! Jag gissar att den har någon form av lane-keep då också , alltså att den håller sig mellan linjerna så länge vägen är någorlunda rak ?

Någon här som har "Uppgraderad Autopilot" ? Funderar på om det skulle vara värt att ha , vore ju rätt sjysst att kunna sitta och inte behöva göra någonting på lands/motorväg ibland men vet inte om det är värt 38900

Det ingår AutoSteer också i alla bilar. Den kan följa vägen och styra själv, om det inte är väldigt slingrig väg, men du måste "hålla i ratten", den påminner o det emellanåt om du släpper helt.

1 gillning

Aha , de är ju nice ! Då känns det onödigt , för min del , att lägga på något extra paket om jag nu bestämmer mig för att byta bil.
Tack igen ! :slight_smile:

Har du något av de paketen?
Summon känns som en helt onödig funktion?

Det är inte många som känner att det är värt att betala extra för något av paketen. Men om du skulle få för dig att du måste ha det så går det att köpa dom i Tesla-appen precis närsomhelst och aktivera. Uppgraderingen följer med bilen, du kan inte ta den med dig om du byter till en annan Tesla.


Jag har inget av dom.

2 gillningar

En kort film från när jag körde hem från jobb nyss.

Liten blå ratt på skärmen uppe till vänster säger att AutoSteer (och farthållare) är aktiv. Blåa linjer är det bilen uppfattar som vägen och följer. Det skymtar till en svart blobb i nederkanten på skärmen emellanåt, den säger att jag ska hålla händerna på ratten, det räcker att hänga lite lätt med en hand kl 8 för att den ska bli nöjd och inte visa meddelandet. Om jag inte följer den uppmaningen så börjar det pulsera blått i överkant också, om jag fortfarande inte gör nåt så kommer den börja med plingplongljud, etc…

Om den svarta bilen från höger skulle kört ut framför mig så hade min bil bromsat.

2 gillningar