Tesla drar igång privatleasing av Model Y och Model 3

Håll utkik hos uthyrningsbolagen, såna som New Direction, MABI t.ex.

1 gillning

Är det inte lite blandat var farthållaren sitter hos VAG? Min golf har dem i ratten. De gamla Skodorna jag haft hade i spaken.

Beror på årsmodell och utrustning.

1 gillning

När jag provkörde i Örebro för typ ett år sen så fanns det Y performance och 3 long range, jag gissar att det skiljer sig lite mellan vart man provkör och vad tesla valt att ha som test bil

Edit: FYI så är alla bilar spärrade till 140km/h, så vill man åka fort är de ingen idé att boka test. Jag har en vibration som jag tror kommer från bakaxeln i 190+ som jag ville se om testbilen också hade men de sket sig ju direkt :stuck_out_tongue_closed_eyes:

1 gillning

Vilken är det du har nu?

Y Long range.
Hade en BMW i4 m50 innan och jag tycker accelerationen räcker i teslan för att göra snabba smidiga omkörningar på landsväg. Jag gissar att standard range har krut så det räcker för sånna omkörningar också men jag ville ha 4-hjulsdrift

2 gillningar

Blir det en Juniper när den kommer då?

Tror inte det , vill ha en bil med en säker adaptiv farthållare, riktiga parkeringssensorer och en lane-keep varning som inte piper högt som en brandvarnare , det jag däremot vill behålla från teslan är campmode
Men jag behöver provköra den först för att se om de är några förbättringar på dom punkterna

Ser fram emot uppdaterade Kia EV6 som ska komma senare i år som jag förstått det, EV6 verkar trevlig. Hade polestar 2 haft ett bättre baksäte hade den också varit intressant

Men innerst inne vill jag ha en fläskig bekväm direktörs sedan typ BMW 5/7 serie eller merca E/S klass som är några år gammal utan jobbiga EU bestämda system som varnar för skitsaker

3 gillningar

Det är därför jag funderar på premiummärket Skoda när det är dags för ny bil :sunglasses:

1 gillning

Har inte dom samma problem som VW att dom inte har koll på skyltad hastighet och ändrar hastigheten på farthållaren? Om man inte går in 5 steg i menyerna för att stänga av det varje gång man sätter sig i bilen

Annars är nog Enyaq med på listan över elbilar jag kan tänka mig , om dom också har ett camp mode som jag inte tror dom har

Icke en aning🤷🏻‍♂️

1 gillning

I min ID 3 är det vilda västern med att veta vilken hastighet det är på vägen man kör.
Uruselt hur dålig koll den har.
Jobbar i Partille och kör ut från stan några km på E20 och där är 80. Men enligt bilen är det 110km/h. Inte bra med tanke på att kör man 30 för fort kan körkortet ryka.

Jag måste säga att det finns ganska mycket jag kan anmärka på min ID 3. Fullutrustad men mycket i den känns lite plastigt och infotainment systemet laggar och känns gammalt.

Jag kommer nog bara ha den 1-2 år till.

2 gillningar

Som jag brukar säga: Man kan inte förlita sig på tekniken utan man måste vara med själv. Bilarna kopplar bort föraren mer och mer men man får inte glömma att föraren har det slutliga ansvaret.

1 gillning

Är du nöjd med bytet ? :eyes:
En själv hade haft svårt o byta bort en M50 :sweat_smile:

1 gillning

hehe nja , bmwn hade sina nackdelar också
Jag kände mig "klar" med den efter typ 2500 mil på 9 månader runt om i sverige, norge och ner i europa och såg möjligheten att få prova en ny bil och tesla då för mig var väldigt spännande för alla pratade så gott om den.
Jag hade själv provkört en Y ca. 30 mil i södra Kalifornien och den funka bra där så tänkte att kamerorna kan väl inte funka så mycket sämre i Sverige , men tji fick jag :stuck_out_tongue_closed_eyes:

1 gillning

Jag får ju låna pressbilar så inte superbra koll. Tror Tesla här i Uppsala har en Performance, kanske fler av deras butiker har? :slight_smile:

Funktionen som anpassar hastigheten kan man stänga av så förblir den avstängd :slight_smile:

2 gillningar

Anpassning av hastigheten är avstängt permanent om du stänger av den oavsett vilken bil det är.

Du tänker nog på varningen om att du kör för fort som måste stängas av varje gång temporärt.

1 gillning