Tesla drar igång privatleasing av Model Y och Model 3

Från sajten:
image

Tesla vill göra sina bilar mer tillgängliga för privatpersoner och lanserar idag privatleasing för Model Y RWD och Model 3 RWD.

Att leasa bil blir alltmer populärt, och idag hoppar Tesla på det tåget. I leasingkostnaden ingår underhållsservice, som bland annat omfattar rengöring och smörjning av bromsar samt byte av luftfilter, samt en smidig återlämning av bilen när leasingperioden löpt ut. Vid privatleasing av en Tesla krävs ingen kontantinsats, och leasingavtalet har en fast ränta under hela perioden. Dessutom kan avtalet sägas upp i förtid om det skulle behövas. Nu kan privatpersoner välja mellan att privatleasa eller köpa på avbetalning. Priserna för dessa alternativ hittar ni nedan:

Privatleasing

  • Från 5 190 kr/månad inklusive moms för Model Y RWD
  • Från 6 990 kr/månad inklusive moms för Model 3 RWD

Privat avbetalning

  • Från 4 385 kr/månad inklusive moms för Model Y RWD
  • Från 4 419 kr/månad inklusive moms för Model 3 RWD

Är du sugen på att privatleasa en Tesla så kan dessa enbart beställas i deras butiker.

Galleri

1 gillning

Intressant med humana leasingpriser. Hur många mil? Och varför skiljer det så mycket i pris mellan 3 och Y?

Verkar ju galet att MY ska vara nästan 2K billigare än M3 dock. Inköpspriset på M3 är ju billigare.

Många Y i lager kanske? Samt 3an har väl precis fått refresh?

Vad blir påslaget för lite extra mil, försäkring och vinterdäck? 2000 kr kanske?

Frågan är om det verkligen blir lönsamt. Känns mer värt att köpa en M3 isåfall. Säg att man köper en M3 LR AWD, den kostar idag med vinterdäck 623149kr, blir typ 125K kontant och cirka 7K månad på 36 månaders med 2k mil/år. Problemet är väl att Tesla räknar med att restvärdet ligger på 52%, har svårt att tro att bilen är värd 300K efter 3 år och 6K mil.

Men att betala en leasing som BÖRJAR på 7K mån, plus extramil och vinterdäck för 2K, så är du uppe i 9K i månaden, det är svettigt. Då får du dessutom bara en RWD standard range. Nja, tror hellre jag köper bilen då och tar eventuell smäll om 3 år.

Jag är kluven, nu pröjsar jag ju 6K mån, då är allt inkluderat med däck och service och försäkring mm. Har egentligen inte lust att betala mer än så. Mitt sug efter Tesla är dock starkt. :man_shrugging:

1 gillning

Ja, just Model 3 är ju inte den mest prisvärda enligt ovan. Det som lockar med att leasa är ju att man har kvar kapitalet som annars skulle gått till en bil. Har man det på börsen får man bra hjälp till månadsbetalningarna tack vare avkastningen.

Men det finns inga gratisluncher så "billigt" blir det ju inte hur man än vrider och vänder på det :slight_smile:

1 gillning

Jodå, det beror på vem man frågar.

Men detta verkar ju vara ett vettigare leasingavtal där allt sånt där med däck och försäkring ingår.

3 LR AWD: Privatleasing - Tesla Model 3 - Long Range AWD | LeasePlan Sverige
3 SR RWD: Privatleasing - Tesla Model 3 - RWD | LeasePlan Sverige

Tyvärr fanns ingen mer info än den i artikeln i pressmeddelandet jag fick :-/

@Esse har inte du någon kontakt på Tesla som kan få ut lite mer information om vad det kostar om man lägger på fler mil etc?

Lönsamt att ha bil, det är nog väldigt få bilar det gäller. :joy:

3 gillningar

Lönsamt i jämförelse med om man skulle köpa bilen då, vilket du redan listat ut om du läste mitt inlägg.

Det blir aldrig mer lönsamt att leasa än att äga. Det har jag räknat på otaliga gånger, samt fått det förklarat för mig av en ärlig bilförsäljare.

Högre andrahandsvärde?

Nja, det beror på vilken avkastning du kan få på pengarna om du tänkt köpa kontant. Men som en tumregel har du nog rätt.

2 gillningar

Av någon anledning så puttar tillverkarna ibland in ”subventioner” i just privatleasing då kan det ju bli billigare.

Har du koll på att OKQ8 har ett leasingerbjudande på M3?(för medlemmar )

Såg nyligen en artikel om det där, jag tror dock att det gällde avbetalning. Konklusionen var att man kunde skriva på och få ett bra pris för att senare välja att lösa lånet.

Japp men det är ju begagnade M3, inga highland.

Min Peugeot GT kostar ca 400k att köpa. Kostar mig ca 140k över 36 månader i leasing. Vilket är ca 35 procent av bilens värde. Om jag köper den kontant så får inte bilens andrahandsvärde minska med mer än 35 procent över samma period. Finansierar man det med billån är det ännu viktigare med andrahandsvärde. Om 3 år är där ingen som vet hur mycket en bil är värd. Se bara på hur många som gjort usla Tesla affärer

3 gillningar

Begagnade? Det hade jag missat. Eller menar du äldre? Kollade inte så noga, såg det i ett mejl från dem.

Äldre kanske det var, jag uppfattade det som beggad. Det är inte highland i varje fall. Gamla M3 är ointressant.