Tesla vill göra sina bilar mer tillgängliga för privatpersoner och lanserar idag privatleasing för Model Y RWD och Model 3 RWD.
Att leasa bil blir alltmer populärt, och idag hoppar Tesla på det tåget. I leasingkostnaden ingår underhållsservice, som bland annat omfattar rengöring och smörjning av bromsar samt byte av luftfilter, samt en smidig återlämning av bilen när leasingperioden löpt ut. Vid privatleasing av en Tesla krävs ingen kontantinsats, och leasingavtalet har en fast ränta under hela perioden. Dessutom kan avtalet sägas upp i förtid om det skulle behövas. Nu kan privatpersoner välja mellan att privatleasa eller köpa på avbetalning. Priserna för dessa alternativ hittar ni nedan:
Privatleasing
Från 5 190 kr/månad inklusive moms för Model Y RWD
Från 6 990 kr/månad inklusive moms för Model 3 RWD
Privat avbetalning
Från 4 385 kr/månad inklusive moms för Model Y RWD
Från 4 419 kr/månad inklusive moms för Model 3 RWD
Är du sugen på att privatleasa en Tesla så kan dessa enbart beställas i deras butiker.
Frågan är om det verkligen blir lönsamt. Känns mer värt att köpa en M3 isåfall. Säg att man köper en M3 LR AWD, den kostar idag med vinterdäck 623149kr, blir typ 125K kontant och cirka 7K månad på 36 månaders med 2k mil/år. Problemet är väl att Tesla räknar med att restvärdet ligger på 52%, har svårt att tro att bilen är värd 300K efter 3 år och 6K mil.
Men att betala en leasing som BÖRJAR på 7K mån, plus extramil och vinterdäck för 2K, så är du uppe i 9K i månaden, det är svettigt. Då får du dessutom bara en RWD standard range. Nja, tror hellre jag köper bilen då och tar eventuell smäll om 3 år.
Jag är kluven, nu pröjsar jag ju 6K mån, då är allt inkluderat med däck och service och försäkring mm. Har egentligen inte lust att betala mer än så. Mitt sug efter Tesla är dock starkt.
Ja, just Model 3 är ju inte den mest prisvärda enligt ovan. Det som lockar med att leasa är ju att man har kvar kapitalet som annars skulle gått till en bil. Har man det på börsen får man bra hjälp till månadsbetalningarna tack vare avkastningen.
Men det finns inga gratisluncher så "billigt" blir det ju inte hur man än vrider och vänder på det
Såg nyligen en artikel om det där, jag tror dock att det gällde avbetalning. Konklusionen var att man kunde skriva på och få ett bra pris för att senare välja att lösa lånet.
Min Peugeot GT kostar ca 400k att köpa. Kostar mig ca 140k över 36 månader i leasing. Vilket är ca 35 procent av bilens värde. Om jag köper den kontant så får inte bilens andrahandsvärde minska med mer än 35 procent över samma period. Finansierar man det med billån är det ännu viktigare med andrahandsvärde. Om 3 år är där ingen som vet hur mycket en bil är värd. Se bara på hur många som gjort usla Tesla affärer