Tesla börjar med privatleasing

Man byter olja varje år, om man vill att bilen ska må bra. Oavsett vad tillverkaren säger. Så gör det. :slight_smile:

Min är från 2015, men är en tidigare leasingbil som jag har köpt begagnat, så har haft bilen i min ägo sen 2018. Jag blev varse om att de inte stämplade i digitala serviceboken efter oljeservicen då de hade kryssat i protokollet "servicebok saknas". Jag trodde först att de skulle ha tillgång till detta system om man läser detta:

Vid service hos Mekonomens verkstäder gäller din nybilsgaranti. Vi använder alltid originaldelar eller delar av motsvarande kvalitet och följer biltillverkarens servicerekommendationer. Efter utfört arbete stämplar/registrerar vi i din servicebok, vilket är värdefullt den dag du ska sälja eller byta bilen.

Vilket fall så har jag sparat alla kvitton och protokoll, så jag hoppas det är tillräckligt som bevis till nästa ägare. Jag skojar inte med att det är mer än dubbla priset och väntetid på den "riktiga" VAG-verkstaden.

Du hittar säkert en tänkande människa som accepterar läget. Jag är inte ett dugg förvånad över prisbilden.

Beror inte det lite på hur mycket man kör? Jag tycker två år-intervall och <1500 mil/år borde vara OK. Kör med helsyntetisk.

Sedan skadar det väl inte att byta varje år heller för den delen, mer än för plånboken.

Ännu större risk att oljan blir dålig om man kör väldigt lite. Men som du säger så blir det såklart dyrare att byta varje år. Men en liten kostnad för att bilen ska må bra. :slight_smile:

De gör båda samtidigt, inspektionsservice är en bra sak för de som kör lite. 3000 mils intervaller betyder 2-3 års körning för många, så en allmän koll en gång om året är att rekommendera.

Longlife service är ingen höjdare för motorn, endast när man räknar ut servicekostnaden. Kör man VAG bilar så anser jag att man ska byta olja i motorn var 1500 mil, m a o en gång mellan longlife servicen. Detta gör t e x att TSI motorns kamkedja blir livslång istället för byte efter 10000 mil. Så långa service intervaller är bara besparande för första ägaren om han kör 10000 mil, sen får ägare nr 2 ta alla smällarna.

Intressant det där med kamkedjan, det var nytt för mig. Men det passar bra för VAG, då tjänar de pengarna på att byta kamkjedjan :face_with_rolling_eyes:

Dessutom är Long life oljan bra mycket dyrare än vanlig syntet olja så kör man inte väldigt långt per år så är det ofta billigare att serva ofta och inte fylla på med long life.

Det lustiga är att de vet om det hos VAG så det hade ju varit enkelt att ändra oljebytesintervallerna istället för att envisas med Long Life service.

Faktum är att idag är inte Long Life oljan är så mycket dyrare och man bör vara noga med att följa tillverkarens spec på oljan. Vid problem under garanti eller försäkringsärende är det första som görs en oljeanalys. Oljan idag har unika tillsatser och ett eget DNA, används felaktig olja så faller både garanti & försäkrings åtagandet.

Ok, då har de ändrat för tidigare kunde man välja hos vag om man ville ha long life olja eller standard olja. Valde man standard så blev det kortare intervaller mellan oljebytena men körde man inte så långt per år så blev den faktiska skillnaden mellan intervallen så stora då intervallet brukar gå på antal mil eller hur länge sedan man gjorde senaste bytet.

Det går nog på lite äldre bilar, men de av senare årsmodeller ska ha Long Life enligt VAG.