Tesla börjar med privatleasing

Det var ju sjukt bra pris!. Försäkring och skatt inte inkluderat gissar jag?

Du har kvar bilen, men pengarna är också låsta i den.
Du betalar ju inte hela kostnaden för bilen på 3 år när du leasar så restvärdet har du ju kvar ändå.
T ex: Jag köpte min Tiguan för 3 år sen, den har tappat 102.000 (kostade 345.000) i värde när jag sålde den nu och kostat ytterliggare ~40.000 i skatt, försäkring, service och en reparation.

Jag valde att istället leasa en Golf Sportcombi nu, den kommer kosta ca 150.000 över de kommande tre åren. Den hade kostat drygt 280.000 att köpa vilket hade blivit lite billigare, men sannolikt inte mycket, totalkostnaden över de tre åren hade inte varit långt ifrån vad Tiguanen kostade. Det är såklart stor skillnad på bilarna, men värdeminskningen är rätt lika i kronor. Och jag slipper ha massa pengar investerade i en bil :slight_smile:

Dessutom, med alla galna politiker, vem vet vad de hittar på som påverkar andrahandsvärdet på bilar. Denna gången hade jag tur med att de hatar diesel suvar, en Tiguan inköpt efter nyår kommer kosta nästan 12000 om året i skatt vilket pressat upp andrahandsvärdet, den jag sålde har drygt 3000 i skatt per år.

Smartast rent ekonomiskt är att köra en äldre bil, det ska till rätt mycket för att reparationer ska kosta mer än värdeminskningen på en nyare.

1 gillning

Riktigt bra att den “bara” tappade 30% på 3 år, vill minnas att man ungefär brukar räkna med 50%.

Du har en riktigt bra poäng med politikerna, köpa en fossilbil idag känns lite vanskligt, så en leasing i tre år kan vara ett bra sätt att skjuta på beslutet, låta elbilarna mogna och gå ner i pris.

2 gillningar

Japp, just den biten bidrog mycket till att jag bestämde mig för att leasa.

Samma tänk för mej. Jag leasar en Leaf på 1 år (3000/mån, 1500 mil, inkl vinterdäck), och snart dags att byta in den till en nyare på ett år till. Den blir dock dyrare (4000kr) pga 50 % större batteri.
Ändå rätt överkomlig årskostnad tycker jag.

1 gillning

Är det inte så att en bil kan aldrig bli en bra affär…?:sunglasses::innocent: För egen del skulle jag lätt kunna privatleasa om jag inte skull få förmånsbil via jobbet. Ställer mig dock frågan vad som är rimlig månadskostnad i förhållande till vad bilen ger mig. 3000? Absolut. 4000? ja. 6000? Här börjar väl en smärtgräns att nås. Räknade på en Tesla 2 Long range som med vinterdäck skulle kosta 8000 per månad under 3 år. Det är mycket pengar. Å andra sidan får man ju mer än en bil med Tesla. Den är kul och dessutom ett statement.

Tesla måste utan tvivel vara värdens bästa bil eftersom de inte behöver service. Är så in i bombens trött på att bli pungslagen av bilhandlarna på obefintlig fjantservice :unamused:

1 gillning

Antar att du är ironisk?

1 gillning

Så som allt annat handlar det om lön/intresse. Mest lön är klart. Jag hade kunnat punga ut 6000 kronor för den bilen jag velat ha. 7000 så skulle det svidit lite lönemässigt kontra intresse. Jag betalar idag 3000 för en bil som frun kommer få när hon får körkort och jag köper mer sportigt. För gemene svensk är 6000 alltför mycket och 3000 kanske i högsta laget. Därmed är jag helt enig i ditt tänkande.

1 gillning

Mer irritation över de konventionella bilmäkernas bedräglia beteende gentemot bilkunderna än ironi. Sen förstår jag också att teslas beslut till stor del beror på att de inte har en riktig serviceorganisation medans de andra tjänar mer pengar på “service” än på att sälja bilar. En affärsmodell som kommer att ta en ända med förskräckelse.

Det beror såklart på vilka förutsättningar man har. Jag har 7500kr i bilersättning/månad. Köpte en ny bil kontant för ~320000 för 4 år sen och har därmed redan fått min bil betald sen dess av min arbetsgivare och lite därtill.

Beror säkert på vilka dessa bedrägliga bilmärkena är. Vad kör du som du känner att du blir så bedrägd av? Kanske läge att byta…

Ja. Jävligt fint när arbetsgivaren ger en hand i det finansiella! :+1:t2:

VW som envisas med inspektionsservice där de inte ens byter olja. I mitt fall kan jag strunta i det då det är förmånsbil med serviceavtal på 100:- i månaden. Men, jag kan inte låta bli att reagera över hur de lurar folk som inte vet bättre. Undrar hur många som känner till att påslaget på exempelvis motorolja är över 100% ?

Misstänkte att det var VW, men ville inte peka ut dom innan. :laughing:

1 gillning

Jag ska enligt bilen göra oljeservice inom 18 dagar. Och service Inom 33…
Ja, VW…

Bra logik i det! :wink:

På min Skoda gjorde jag oljeservice hos Mekonomen och visste att om två månader kommer det plinga till igen om inspektionsservice, men tydligen ingick även inspektionsservicen vid oljebytet. Dvs, det blev två år till nästa oljeservice och ett år till nästa inspektion. Blir förhoppningsvis samma för dig!

Nu vet jag inte hur gammal din Skoda är men på nyare bilar är det “digital servicebok” Jag är ganska säker på att Mekonomen inte kan sätta den “stämpeln” i systemet. Denna digitala stämpel vill man nog ha om bilen inte är så gammal med tanke på andrahandsvärdet. Vipps så har VW lyckats konkurrensbegränsa de andra verkstäderna.

Jag utgår från att de göra båda serviceåtgärna på samma besök. Ska kolla det. Jag har förmånsbil så det kostar mig inget extra, men tar ju en massa tid.