Uppdaterat: Det är inte Tesla som står bakom denna leasing men bilen beställs därifrån.
Genom att börja med privatleasing lär Tesla uppfylla fler elbilsdrömmar och grundpriset är 5874 kronor men så måste du välja till vinterdäck för 400 kronor månaden också. Lägsta pris blir därmed 6395 kronor. Detta för en körsträcka av 1500 mil per år.
För 1651 kronor extra i månaden får vi Long-Range-versionen med fyrhjulsdrift. Lite färg i vardagen går på mellan 220 och 420 kronor extra. Fetare sommardäck blir 370 kronor extra i månaden och dragkrok landar på 200 kr extra.
Du måste ha 15 000 svenska riksdaler i kontantinsats.
Att jämföra kostar en Model 3 standard Range 549 900 kronor kontant.
Undrar jag med då tex vinterdäcken är 400/må och då även på sommartid då dom ligger i ett förråd??? + allt annat som är per månad… kan inte vara särskilt juste IMHO.
Börjar bli som App Store där man ska hyra varenda liten jäkla app som man kanske bara använder nån gång i veckan suger fett…
Jag har väldigt svårt kring hur jag ska förhålla mig till privatleasing. Många glorifierar ju det och liknar det vid företagsleasing vilket det absolut inte är (för den anställda).
Min nuvarande bil köpte jag ny (demobil med 100 mil), vilket innebär att jag tar en smäll med värdeminskning precis som vid leasing men istället har bilen kvar efter 3 år. Hade jag istället leasat bilen hade pengarna kunnat jobba på börsen och (förhoppningsvis) vuxit till sig.
Ett annat alternativ är ju att baka in det i huslånet.
Svårt att komma fram till vad som är det smartaste rent ekonomiskt på kort sikt (3 år) och på längre sikt (5 år).