Teknikveckan frågar: Vilken var din första Apple-produkt?

Första Appleprodukten jag använde var en Apple /// (om nu någon kommer ihåg den) 1981. Sedan blev det en prototyp-Macintosh 1983. Första produkten jag själv köpte var en iPod 2001, Eftersom jag jobbade på Apple i 16 år så blev det inte så många datorer jag behövde köpa. Första datorn inköpt för privata pengar blev en PowerBook G3.

En iBook, mins inte vilket år men :smiley:

Dasslocket?

IBook G4 var det väl?

Vi hade en Macintosh Performa 6200 i familjen (1996?). Råkade förmodligen pricka in en av Apples sämsta produkter någonsin. Den var långsam från start och extremt buggig. Datorn hängde sig flera gånger i veckan, och då fick man glatt starta om och förlora allt osparat (Systemfel 11?). Älskade den datorn (ej ironi).

Sen blev det en hemma-pc några år.

Min tillbakagång till Apple började med iPod mini. Och resten är historia.

Sidospår:

lagom till att Steve Jobs kom tillbaka hade en Mac-tidning bett någon spå Steve Jobs framtid, och där de förutspådde att Apple typ skulle bli världens största företag. Det lät ju helt osannolikt 1997 när Apple var lika relevanta som Neonode eller Jens of Sweden är idag

Hade varit så kul att läsa den spådomen igen med facit i hand. Minns dock inte om det var svenska macworld, eller någon annan tidning, eller vilket nummer.

En ren scam man gick på i början av 2005, PowerBook G4 1.67GHz. Korkad som man är så följde man upp det med en Mac mini 1.42GHz senare samma år.

Skrivit om det tidigare på forumet. Numer körs det Linux så man slipper bekymra sig om påhittad "supporterad hårdvara".

Skrev att iPhone 4 var första Appleprylen. Men redan från 1994 hade jag under en period Apple-dator på jobbet. Ingen aning om vilken modell, men de var nog köpta typ 92-93.

Macintosh classic och LC475 för mig.

Med Sintran 3 som os? (Om jag minns rätt)

Och med omvänt norsk notering för kopieringskommandot

Kopiera ”till” <- ”från”

Och det första kommandot gör att att skapa den nya till-filen så att om du skriver fel ordning så raderar du din originalfil.

Japp, det måste det varit :slight_smile:

1990 köpte jag en Mac LC med 1Mb RAM och 40Mb HD tillsammans med Apples svartvita skärm. Uppgraderade så småningom minnet till max (10Mb?) och kompletterade med en SyQuest drive (40Mb per skiva). Fantastisk maskin.

Oooh Sintran III. Jag jobbade som datoroperatör och programmerare på Barsebäcksverket på 80-talet (innan och under pluggandet i Lund) och hanterade bl a tre Nord 500-maskiner med Sintran III. De var hyfsat snabba på att räkna, men operativsystemet var lite eljest...

Den här skönheten! En iPod 20 GB med touchhjul från 2003. A1040.

Tyvärr startar den inte längre, misstänker att batteriet har gjort sitt men det finns lagningskitt så kanske ett projekt i form av återupplivningsförsök framöver :star_struck: