Apple har gjort många fantastiska produkter genom åren och vi har alla någon gång börjat vår Apple-resa med en specifik produkt. Trots att jag inte skulle kunna tänka mig att köra något annat än Mac och iPhone idag så var jag ganska sen med att hoppa på Apple-tåget. Men när Apple visade upp iPod och skröt med att det fick plats 1 000 låtar i den så var jag såld. Jag stannade dock kvar med min PC och min andra Apple-produkt blev iPhone 3G. Sedan blev det den första iPad-modellen och strax efter det så sålde jag min PC och köpte även en Mac.
Sedan dess kan jag knappt titta på något annat och dagens fråga till er är hur er Apple-resa började. När köpte du din första Apple-produkt och vilken var det? Kommentera nedan!
Macbook Pro 13" när den kom för 15 år sedan ett par stycken. Nu en Air 13" M1 sen den kom, iPad mini 2 och 5. Några mobiler har det inte blivit, jag tycker dom är för dyra för min ringa användning.
Skaffade iPhone 4 direkt när den släpptes i Sverige. Sedan skaffade jag iPad när den släpptes senare samma år(2010) och det var då jag på riktigt fastnade. Det var något med kombinationen och hur bra båda fungerade.
Sedan kom IPad 2 väldigt snabbt efter 1:an och då fick IT-avdelningen min 1:a och jag en 2:a..
Den här förtjusningen gjorde att jag även skaffade en MBA. Jag tror det var vintern 2011/12 jag köpte den. Det var en mind blowing-upplevelse för mig och efter några dagar med den så var jag en total Apple fan boy..
iPhone 4. Efter att ha varit en Ericsson användare så tappades intresset för deras lurar efter de gått samman med Sony. Till slut gick det inte att se vad som stod på skärmen då de krympte telefonerna ner och mer och då blev det Apple som det har varit sedan drss.
Min första egna Mac var första iMac som släpptes 1998. Hade innan dess fått låna en Macintosh PowerBook (kommer ej ihåg vilken modell) av min bror som kört Mac sedan slutet av 80-talet eftersom han jobbade inom reklambranschen.
I början på 90-talet inhandlades en Macintosh LC med utbyggt minne och en SyQuest 44MB (om nån kommer ihåg dem) för egna pengar. Notan slutade på runt 22.000 kr om jag minns rätt.
Använt Mac på jobbet sen nån gång på andra halvan av 80-talet. Kommer ihåg när IIfx kom, jäklar vilken häftig maskin!
iPhone var jag sen med pga att jag var för snål för att köpa egen när jag hade Nokia- och Ericssonmobiler i tjänsten som jag även kunde använda privat.
Kommer ihåg att jag var inne i någon datorbutik och skulle köpa extra "slädar"(/caddy) till min "AppleCD 150 External SCSI CD-ROM Drive" och de var så jävla dyra, de såldes i 5 pack. Då var det någon annan där som hade samma tanke, så vi delade. Tror det var jag tog 3. Detta bara för det var krångligt att byta cd-skiva
...då kunde MYST få sin egna CD-släde
Första egna inköpta Apple-produkt var första iMac G3 -98. Senare uppdaterad med ett sonic processorkort till 500mHz och Firewire. Har den kvar och den fungerar.
Hade nog köpt en tidigare men då jag arbetade på VK, tidningen, hade jag alltid tillgång till senaste modellen från -87 ca.