iPod 20gb. (Ångrar så att jag sålde den...)
1 gen MacBook Pro med Retina
iPhone 4
En ipod mini när den nu kom.
Med itunes på min windowsdator så bestämde jag mig att det var både första och sista Apple-grejjen jag ska ha.
iPod Video tror jag bestämt ![]()
En begagnad Macintosh LC med svartvit skärm i mitten på 90-talet.
Mac 512K 1985
iPod photo (den första iPod med färgskärm) 2004.
Första iPod (2001) fungerade enbart med Mac. Den hade FireWire och inte USB. Året efter kom en som hade stöd för PC.
Yes! Morsan hade en Mac som jag kopplade in den mot ![]()
Första Mac för mig blev när det kom en vit MacBook med Intel-processor 2006.
Jag är rätt säker på att det är min första Apple-produkt som står längst till vänster på översta bilden, @Marcus_Attefors får förneka om det är så att jag tar fel ![]()
Så började resan med den iPoden, fastnade aldrig riktigt dock.
Nästa produkt blev nog första iPad Pro 10,5 tror jag.
Min första iPhone var en 12 Pro, så ganska sent med på banan ![]()
Om några år dyker det upp någon här som säger att Apple Putsduk var hens första Apple-produkt.
Min första var en iPod Mini 4GB som jag köpte 2004. 2006 slängde jag ut pcn till förmån för en Mac Mini. Sedan dess har jag varit fast i Apple-träsket.
Kom precis att tänka på att jag firar 20 år med Mac i år. Innan dess var det 20 år med PC.
Min första apple pryl var en Macintosh Classic II. Köptes 1993 när jag var 15. Fantastisk dator
Min var ipod touch ![]()
En iPad mini. Kom inte ihåg årtalet exakt. Runt 2005 möjligen.
Min första Apple-produkt var en begagnad Mac Classic, året bör ha varit 1993, med en Apple matrisskrivare. Den hängde med in på universitetet och iallafall min B-uppsats skrevs i Word 5.1 på en svartvit 9" skärm. 1999 fick jag ett stipendium och köpte en begagnad Power Macintosh 8600 med hisnande 112MB RAM. Efter det har det blivit ett antal laptops; Powerbook Titanium, några Air, en iMac och några Mac Mini. I princip alla iPod-modeller och iPhone sen en importerad 3G men långt ifrån varje år.
Idag är vårt hushåll helt dominerat av Apple med två laptops, en Mac mini, fem HomePods, två Apple TV och ett par Apple Watch och AirPods.
Macintosh SE, med extern hårddisk på 60 MB. 1989 eller 1990, osäker.
Maskinen hade två diskettstationer, så det blev en grym uppdatering när jag installerade en 100 MB hårddisk som jag satte internt. Snacka om prestandahöjare!!
Maskinen efter blev en SE/30 med extern färgskärm, och på den vägen är det…
Hade jobbat med Nord100 i skolans datorsal. Förälskelsen var total när Martin Lindhe (fd Macpower.se) visade mig en Mac med färgskärm på Studiefrämjandet nån gång runt 1988 – Det första jag såg när jag kom in i rummet var en 13" färgskärm med ett tidningsuppslag. Att öht se den typen av grafik på en datorskärm var magi!
Those memories... ![]()
Samma här. Vilken dröm det var med Mac OS X när man kom från några Windows-år. ![]()
Sen blev det importerad iPhone 2G när den kom, följt ett par iMac och MacBooks.
Sedan hade jag några års Apple-paus när de var som sämst, men hoppade på igen med Apple Silicon.
Den första Apple-prylen jag använde var pappas Macintosh 128k, moderkortsuppdaterad till Macintosh Plus, med 2 externa hårddiskar på 20 MB vardera. Jag, syskonen, och grannbarnen satt ofta vid den och ritade i MacPaint och MacDraw, eller spelade Dark Castle. Det måste ha varit mitten/slutet av 80-talet som pappa tog hem den från sin reklamfirma efter att ha köpt något nyare. Den första Apple-prylen jag köpte själv var en begagnad LC med tillhörande Apple 12" färgskärm, köpte den av pappa för 1000:-. Hade också SyQuest kopplad till den, den interna hårddisken på 40 MB fylldes snabbt med diverse program (mins PhotoShop 2.5) och spel (Prince of Persia 2 tog 15 MB bara det). Så småningom köpte jag en Macintosh Performa 6200, det blev första datorn jag köpte helt ny, men jag hade inte råd med hela på en gång så pappa fick hjälpa mig att betala, så betalade jag av till honom, och tills jag betalat klart så fick den stå på hans hemma-kontor. Sedan har det rullat på med PowerMac G4, PowerMac G5, 3 generationer av iMac, och nu en Mac Studio med Studio Display. Och diverse andra Apple-prylar vid sidan av förstås.