Teknikveckan frågar: Vad är det konstigaste du gillar på pizza?

Från sajten:
image

Pizza är fasiken bland det godaste som finns och det som gör det så speciellt är att en pizza kan smaka så olika beroende på deg, tomatsås och framför allt vad man har på den. Det finns ju vissa sadister som gillar varm frukt på pizza, vissa älskar att dränka den i tonfisk och några andra vill helst bara ha ost och tomatsås på.

Jag bakar en hel del pizzor på sommaren hemma i Oonin och min absoluta favorit är en pizza med rödlök, stark italiensk korv från charken och tonfisk som blandas ihop med olja, vitlök och röd chili. Sedan, för att göra den perfekt vill jag alltid toppa den med kapris eller om jag vill att det ska brinna lite så kastar jag på några jalapeños. Så dagens fråga till er är: vad är det konstigaste ni gillar att ha på pizzan? Det behöver inte vara konstigt men kanske lite annorlunda.

Kommentera nedan!

2 gillningar

Nu har AI officiellt gått för långt. Det där var det mest horribla jag sett.

2 gillningar

Konstigt o konstigt men köper en med salami, ägg och skinka, plus sedvanliga tomatsåsen och osten ibland hos lokala pizzerian..

Många goda pizzor som alla har sin plats men min favoritpizza här i Boston är lite konstig; en vit pizza men bacon, vårlök och potatismos.

Tidigt 2000-tal levde jag på Maffiso från en riktigt sunkig liten pizzeria i Vasastan och jag kommer ofta tillbaka till en bättre Maffiso från typ Ciao Ciao.

Men när jag var i Sverige för några veckor sen var det grymt att få en förorts-caprisiosa med den där osten och skinkan som bara finns i Sverige. Bra? Tveksamt. Nostalgiskt? Oerhört.

6 gillningar

Har en extrem relation till ägg på pizza. Gärna 4-5 ägg som får vara med och leka under gräddningen i ugnen :face_savoring_food::face_savoring_food:

Jag har tagit tag i kosten sedan årsskiftet och helt lagt om vanorna så jag har inte ätit en enda pizza i år.

När jag åt pizza så kunde jag absolut ha ananas och även gärna ägg. Inte samtidigt dock :blush:

1 gillning

Några väl valda slices hade ju gått ner. :joy:

Presidential Mic Drop Moment

Konstigt vet jag inte men jag älskar sardeller på mina pizzor. Så en Mafios med sardeller på är ju som sänd från gudarna. En annan viktig sak är Feferoni som gått med i ugnen. Sedan gärna några klickar Bea och några extra stänk av en stark chilisås...

Shaq's Excited Dance

2 gillningar

Jag har köpt en väldigt god pizza med kokt potatis på några gånger.

Creme fresh, fior di latte, prosciutto rustico, kokt potatis, oregano och timjan.

Sedan finns det en pizzeria i Högdalen som har ätbart glitter på pizzan.

2 gillningar

Högdalen alltså..:heart_eyes::sweat_smile:

1 gillning

Sardeller är även min favorit både på pizza och när jag gör en av mina paradrätter Penne Al Arrabiata :blush:

Mycket ska man höra, men tonfisk på pizza kan ha varit det vidrigaste jag hört. Fisk/skaldjur oavsett går fetbort på pizza.

Det konstigaste jag äter på pizza är väl inte ens konstigt, jag gillar de flesta pizzor med salami, vitlök, oxfilé, skinka etc.

Eller varför inte en kebabpizza, dock då en special med färsk sallad på som läggs på i efterhand.

Det äckligaste jag smakat på pizza var dock när tjejen beställde en pizza vi skulle dela på, med bara skinka och ägg, ägg på pizza går bort. Nästan lika illa som fisk.

1 gillning

Tonfisk är ju fantastiskt på pizza. En härlig pescatore. Har inte du varit i Italien nyss :wink:

3 gillningar

Man äter inte fisk i någon form på pizza oavsett, helst äter man inte fisk alls. Den enda fisk som passerar min strupe är typ lax, helst gravad. Jag är inte mycket för skaldjur heller, räkor och kräftor funkar, men annars får fisk och skaldjur helst hålla sig i havet.

Fast så länge det inte är ananas på så är väl allt OK för herr Attefors (AI eller inte). :zany_face:

Min favorit är med oxfilé, bea, ananas & banan, Har börjat uppskatta 4 ostar också. Inte så konstigt men gott är det iallafall.

Vilken jävla mardröm!

1 gillning

Bättre än tonfisk, dock skulle jag aldrig äta banan på pizza. Ananas funkar dock.

Sardeller är underskattat i sverige. Använder det också i olika pastarätter.

Tonfisk är ju gott i sig och kan vara riktigt fint på pizza.

För övrigt det här med ingredienser från land vs. havet så fick jag mig en läxa på Meno Male på Sibyllegatan. Jag beställde något pizza med salami och grejor och bad om sardeller som extra. Tjejen i kassan såg lite osäker, snudd på rädd, ut när jag sa det. Hon lutar sig fram och säger "jag tror inte kocken vi har idag går med på det". Jag bad henne fixa det men kocken kom sedan fram och berättade att på Napolitansk pizza blandar man aldrig ingredienser från land och hav. Jag försökte lite vänligt med att kunden kanske ändå alltid har rätt..? Men icke. Han vägrade. :smiley:

3 gillningar