Teknikveckan frågar: Hur tittar du på TV?

Från sajten:

Sommaren har ju inte direkt varit någon höjdare hittills, men nu börjar det äntligen ta sig. Vi kan nog ändå räkna med ett par regniga dagar även under semestern, och då kan det vara rätt skönt att bara ligga inne och titta på en film eller serie. För några år sedan var en prisvärd Chromecast eller en lite lyxigare Apple TV i princip det enda bra sättet att streama, men idag finns det betydligt fler alternativ på marknaden.

Många smarta TV-apparater har idag Google TV inbyggt eller kör sina egna operativsystem, och ofta är de tillräckligt snabba för att ge en riktigt bra upplevelse. Så vår fråga till er är: Hur tittar ni på TV? Använder ni Apple TV, Chromecast, en Google TV-streamer – eller tittar ni direkt via TV:ns inbyggda operativsystem?

Dator och datorskärm! Vanlig TV var länge sedan jag hade nu.

1 gillning

Not because tvOS is insanely great, but it’s at least pretty good, and every other streaming TV platform seems to be in a race to make real the future TV interface from Idiocracy. It’s not just that they’re bad interfaces with deplorable privacy, it’s that they’re outright against the user.

Apple TV så klart. Alla andra beter sig så vidrigt.

5 gillningar

Tittar via Telias box:

I och med att jag har ett TV abonnemang där blev det så.

ATV & Telenor box. Har även LG's Web OS som vi inte använder.

2 gillningar

Hemma har jag ingen TV för är inte så himla intresserad av att titta på serier/filmer men det händer självklart att jag tittar på serier eller filmer, och då är det på laptopen.
När jag bor på hotel så brukar nyhets kanal vara på.

Jag hade tänkt köpa en TV, men nu ska jag flytta utomlands :slight_smile:

1 gillning

AppleTV uteslutande.
Hade tv via Telia på den tiden jag hade ADSL men sedan jag haft tillgång till fiber så har det endast varit AppleTV för hela slanten.
Tror det var 2018 som jag drog in fiber i förra villa så sedan dess.

1 gillning

I i alla fall drygt tio års tid har det endast varit via AppleTV.

1 gillning

Mest Chromecast från datorn men även via den inbyggda i TVn SVT Play app. Mer sällan tittar på direkt TV som kommer in via kabeln.

Google TV Streamer och Google TV. Ingen linjär TV alls bara streamingtjänster och SVTPlay. Betalar för mig ingen piratTV.

Apple TV med Tele2 abonnemang genom BRF.

1 gillning

Allt via Apple TV sedan ATV 3 kom (2012?).

3 gillningar

Apple TV fram till 2019, sedan TizenOS direkt i min Samsung, nu Google TV Streamer i vardagsrummet. I alla andra rum kör vi Apple TV.

1 gillning

Uteslutande Apple TV. Det enda jag saknar med linjär-tv är att slå på morgon-tv något som jag aldrig kommer mig för via Apple TV.

1 gillning

Enbart via Apple TV. Linjära kanaler via Telia Play sedan ett år tbx, tidigare Tele2 Play i en oherrans massa år.

1 gillning

Endast Apple TV sedan mer än 10 år.

1 gillning

Samma här ända skillnaden är att jag inte använder Telenorboxen kör även det via AppleTV.

1 gillning

Ja vi har ju Telenor stream i ATV'n också men är så vana vid att använda boxen så det går av gammal vana.

1 gillning

I vardagsrummet kör vi webOS på vår LG OLED C8. Gillar verkligen den gamla slimmade versionen av os:et. Vi har även en inomhusantenn(!) kopplad till tvn för att kunna kolla på Aktuellt, Agenda och text-tv på det gamla hederliga sättet :sweat_smile: Det är endast Tv4-appen som vi kör via AppleTv då den appen inte finns till C8. I övriga rum kör vi AppleTv.

1 gillning

Uteslutande TV sedan många år tillbaka. Typ 2010-12. Avskyr linjär TV och allt som går där.
Idag ser jag mest på TV+, YouTube, Netflix, HBO Max och SVT Play. Serier, film och dokumentärer.

2 gillningar