Brygger i Moccamaster eller Aeropress, kör oftast bönor som jag mal i en Wilfa-kvarn.
Har tidigare haft prenumeration från Kafferosteriet Koppar och det är grymt gott, men då jag bara dricker kaffe hemma på helgerna och i små kvantiteter kände jag inte riktigt att det var värt det i längden. Så det blir oftast bönor från mataffären. Inte lika bra, men fullgott.
Kafferoseriet Koppar är verkligen bra. Fördelen är ju dessutom att deras förpackningar är små, men en person enbart helgerna blir såklart utmanande ändå.
Kanske ska svara på frågan själv också. Länge kört pour over nu, vilket är en favorit då man har full kontroll. Alltså kaffefilterhållare i porslin, vattenkokare med lång pip så man kan ringla vatten över och hålla temperatur. Alltid nymalda bönor. Olika malningar och olika bönor kan ge otroligt olika resultat att njuta av.
Har en kaffe prenumeration hos Rosteriet Koppar, vilket innebär att man får en påse kaffebönor hem varje månad och kan testa sig fram. Favoriten har blivit Brasilianskt kaffe, det är ofta nötigt och chokladigt. Vilket är fint som bara tusan!
Har kört espressomaskin med, för gillar Espresso och Cappuccino och liknande, så espresso och lite skummad mjölk sitter aldrig fel. Men föredrar det svarta från droppen. Just nu har jag en Espressomaskin hemma för recension, så för tillfaller blir det lite mer kaffe åt det hållet, där Cortado, som är en omvänd Cappuccino kan man säga, 3 delar espresso och en del skummad mjölk, blir starkare och med kaffelikt.
Men slår ett slag för pour over, blir en kontrollerad bryggning med mer variation, även om Moccamaster kan göra ett fantastiskt jobb också.
Kör också Moccamaster och eko-kaffe från Arvid Nordqvist.
Orkar inte krångla till det. Tror mycket kring kaffe är ren psykologi. Jag hade personligen inte kunnat urskilja olika sorter och prisnivåer i ett blind test.
Under många år hade jag förmånen att ha mycket möten i eller runt EU-systemet. Där var det inte ovanligt att möten började 10:00. Det var otroligt fint att vakna på ett hotellrum, veta att man hade ett par timmar i lugn och ro och då röra ihop en kopp pulverkaffe. Livskvalitet..
"Otroligt fint" är inte det ett väldigt starkt ord i sammanhanget?
Men jag ger dig att när det kommer till resor söder om Danmark så är inte nödvändigtvis kaffet som serveras på möten nödvändigtvis bättre än pulverkaffe.
Hehe, jag är extremt lättroad så "otroligt fint" krävs det inte så mycket för att uppnå... Är man i EU-systemet lär man sig att vinet på 18 cl-flaskor är bättre än vad kaffet är i bricklunchmatsalen..
Jag är inte så noga med att väga när jag brygger på vanligt sätt men för att det inte ska bli för mycket eller lite i espresso-hållaren måste jag väga. Är det för mycket går det ju inte “dra åt” den. 16 gram ± 0,5.
Mocca är en otroligt bra maskin, dock är ju 2 lax för en kaffebryggare kanske lite svettigt, men lovar att den är värd pengarna. Men se till att köpa automatic.
Vet inte riktigt vad skillnaden är. Men de billigaste varianterna har manuellt droppskydd. Det är extremt lätt att glömma och då kan du få kaffe över hela köksbänken. Det var det jag menade med automatic. Sen vad Optio gör annorlunda har jag ingen aning om, det får @xms67 reda ut.