Kör på det, jag tar gärna ett paket. Tack för frågan!
Jag dricker bara kaffe till fika på helgen, och då blir det ljusrostat, gärna Arvid Nordquist Blond, i en vanlig kaffebryggare.
Lite olika. Oftast Arvid Nordqvist ner i moccamastern män ibland blir det till att mala hela bönor och mala för hand och köra ner istället, alternativt Pour over eller peculator.
Många här som kör Zoegas bönor. De är bra, men kolla lite andra rosterier och upptäck hela kaffevärlden.
Några bra exampel är:
En bra butik som har mycket bra kaffebönor är: https://www.baristashopen.se/?gad_source=1&gad_campaignid=20031102853&gbraid=0AAAAAD4N1GFcExAhVZiXDX8N_EGoEVi8h&gclid=EAIaIQobChMIw5iWpIi7kQMVrxmiAx1yfCjqEAAYASAAEgJ4E_D_BwE
Men hittar ni ett kaffe ni blir nyfikna på så kan det vara värt att googla runt lite. Ofta stor skillnad i pris.
Jag är inte det minsta petig när det gäller kaffe. Dricker gärna en finkopp men lika ofta en fulkopp.
Hemma har jag haft percolator under många år, Nespresso för enkelhetens skull och nu en vanlig droppbryggare med termoskanna från OXO. I Sverige drack vi Arvid Nordqvist och här i USA är kaffet mycket dyrare så vi dricker store brand mörkrost.
Så det går att få tag på vettigt kaffe i USA, tycker det man köper ute är ju rätt så blaskigt för det mesta.
Nja, Starbucks revolutionerade kaffekulturen i USA och det finns gott om andra mindre kedjor eller caféer som har bra kaffe. De ställen man fortfarande får klassiskt amerikanskt blaskigt kaffe numera tycker jag är hotelfrukostar (eller om det står gratis kaffe i lobbyn) och av någon anledning på dinners eller till brunch där det verkar viktigare med mycket kaffe snarare än bra kaffe.
Sen finns det fortfarande nästa en rädsla för för starkt kaffe och den genomsnittlige amerikanen dricker kaffe mest för koffeinet så gärna iskaffe eller smaksatt med massa äckliga grejer.
På motsvarande ICA är urvalet stort och det finns mycket bra, till och med Gevalia om man skulle vilja stödja svenskt kaffe.
Litar på att du agerar dealer åt mig ![]()
Dom bönorna ska testas, såg inte dom när jag var ute och rekade.
Lassgårds dotter med make kränger också kaffe, har dock inte testat det än.
Dem är riktigt bra! Mollbergs blandning är en klassiker!
Espressomaskin. 16 gram i lösvikt i kvarn till 6 cl vatten, inga kapslar el. liknande.
Traditionell Italiensk mokabryggare och brygg–malet genom filter direkt i mugg figurerar också.
Hemma kör jag Amigas eller Reko hela bönor från Arvid Nordqvist i Presso. Beroende på humör blir det färdigmalet eller maler själv.
På jobbet blir det espresso och skummad mjöl i denna maskin. Blir ju fantastiskt gott och har försökt lobba hemma för att köpa en maskin men frun har slutat dricka vanligt kaffe. Bara decaf. Så hon säger nej. Förstårligt eftersom jag bara dricker kaffe hemma på helgen.
Jag har testat att köpa ett paket Mollbergs Blandning färdigmalet, nu när man är så van med hela bönor som man mal själv, blir färdigmalet mer eller mindre odrickbart. Det går fort att bli picky, jag skyller på @xms67 som drog med mig i Wilfa träsket ![]()
Kanske en kontroversiell åsikt men till latte värmer jag alltid mjölken i liten kastrull till rätt temperatur. Märker ingen som helst smakskillnad och behöver inte skum eller fluff.
Nespresso hemma och bryggkaffe på jobbet ![]()
Proffsigt. Utöver vattenkokaren då..![]()