Teknikveckan frågar: Hur gör du ditt kaffe?

Från sajten:
image

Det finns en rad olika sätt att få fram denna svarta magiska dryck. Den klassiska el-bryggaren, koka kaffe över öppen eld eller nördigare sätt som pour over, franskpressat eller en redig espressomaskin. Du kanske till och med är den med en burk snabbkaffe i skafferiet som bara rörs ner i lite ljummet vatten när du fått finfrämmat?

Hur du än bär dig åt så vill vi veta vilket du föredrar. Hur många koppar blir det per dag och vad avnjuts helst till? Svart kaffe serverat med hårt arbete är vad vi på redaktionen rekommenderar.

Mal mina kaffebönor med en Wilfa CGWS-130B. Sedan bryggs det med en Moccamaster Automatic. Helst ska det vara Zoegas Mollbergs Blandning, finns inte det duger skånerost i nödfall (sorry @Esse men Mollbergs är mycket bättre). Blir oftast bara en kopp om dagen, helst svart men har jag bråttom till gymmet på morgon kan det bli en skvätt mjölk i.

Vattenkokare och Gevalia Instant, varför krångla till det? :joy:

2 gillningar

Är det verkligen en fråga? Finns bara ett rätt svar!

Moccamaster + en dubbel Skåne (Skånerost + Skånemejerier) är så nära mental utopi som går att uppfordra i denna hårda kalla hårda värld.

Vissa saker lämnar man inte huset utan.

3 gillningar

Du är bannad från denna tråd nu.

1 gillning

Ja vissa saker skämtar man inte om!

3 gillningar

Snabbkaffe, vatten, mjölk.

2 gillningar

Och jag som trodde vi hade högt till tak här. :joy::joy:

Här finns det inga hämningar. :joy:

Snabbkaffe är lite som att äta hummer med ketchup, det är big no-go.

Det låter ju gott. :joy:

1 gillning

Håller med om att Gevalia är bästa snabbkaffet!

Är ingen kaffemänniska mer än att jag vill åt koffeinet så kör kaffemaskinen på jobbet och en kapselmaskin hemma med dessa:

2 gillningar

Blandar Presso, brygg och Aeropress. Mest Presso.

Vad gäller prio så säger jag

1. Färska(eller inte för gamla) bönor, gärna bra bönor där den lägsta accepterade nivån är Zoegas
  2. Rätt temperatur på vattnet. För de flesta lägen 94-96 grader.
  3. Rätt tid för kontakt mellan vattnet och kaffet.

Hur, var och tillsammans med vad? Hvergang :grin:
Bästa koppen är en lugn och stilla morgon.

4 gillningar

Brygger olika varianter av Arvid Nordquist mörka med ett melittafilter som står på kaffemuggen.
Vill att varje kopp skall vara färsk.

1 gillning

Du som är kaffenörd, vad tror du om detta?

Jättebra. Bra rosteri och just den där är en fullträff. Köpt många gånger. Tyckte den var så billiga att jag kastade mig på köpknappen men man var tvungen att handla för 300. Säg till om du vill ha en så kan jag beställa två paket.

Morgonkaffe på helgerna. På vardagar blir det mest på jobbet man dricker kaffe. Undviker att dricka efter 18.00. (Såvida inte man får besök) Oftast Arvid Nordquist, men kan bli andra sorter. Brukar passa på vid kampanjer att köpa på mig 2 paket. Bryggare med vita Melittafilter.

Aeropress eller droppkaffe. Helst mörkrostat kaffe.

1 gillning

Letar mig fram i djungeln av bönor nu när jag har blivit med kaffemaskin, köpte Lavazza espresso Gran crema som första påse. Tidigare var favoriten Mollbergs blandning.
Dricker 4-5 koppar om dagen.

4 gillningar