Teknikveckan frågar – har du en robotdammsugare hemma?

Min käre far har klart och tydligt förmedlat att det jobbet kommer falla på mig och min bror när våra föräldrar kommer till det stadiet.
Mina föräldrar har ett rum i sitt stora hus där de sätter in sådan som kan vara bra att ha och tänker aldrig själva rensa ut det rummet.

1 gillning

Skaffade en Roborock Qrevo S under senaste black friday.
Den funkar bra.

Föräldrarna skaffade nyligen en Dreame efter att en av deras katter kissade på deras Roborock som de hade innan :rofl:
Morsan tycker att det är underbart med en robotdammsugare

1 gillning

Roborock S8+ med självtömning. Just det sistnämnda avgörande till att den används typ varje dag kontra tidigare modell vi hade.

Dock måste det ha varit en kvinna som kom på robotdammsugaren, aldrig förr har väl männen hjälpt till och varit såååå villiga att lägga så mycket pengar på rena golv😂

Jag har en, men måste städa vanligt med dammsugare också för roboten kommer inte åt överallt

Har en Roborck S6. Jag är väl hyfsat nöjd men hade gärna uppgraderat till en i värsting-klassen om jag haft 10.000-14.000 kr att bränna.

Kan verkligen rekommendera Dreame L10s Ultra Gen 2 nu när de kör kampanj på den. Tror kampanjen pågår fram till 27e april.

Lera/jordgolv är inte direkt sämre än annat. Avjämnat och trampat är ytan inte långt ifrån polerad betong.

Jag är inne på min tredje Roborock nu, börjar tröttna lite nu på den dåliga kvaliteten och att lägga flera tusen på en dammsugaren vartannat/var tredje år börjar bli dyrt.

Nix, ingen robotdammsugare här. Har städfirma som kommer och städar och behövs det däremellan så åker en gammal hederlig fram.

1 gillning

Jag tycker det är värt det. Kan man minimera sina handjagarinsatser till någon enstaka gång i månaden istället för att dammsuga manuellt flera gånger i veckan så är det ju många roligare saker man kan ägna sig åt medan roboten gör sin grej. Är inne på min fjärde robot. Hade Roborock S5/S6/S7, nu Dreame som jag länkade ovan.

Som elektroingenjör grunden älskar jag att sitta med lödkolven i högsta hugg. Och just robotdammsugare är jättelätta reparera. Allt finns att köpa som reservdelar. Så kan rekommendera nästagång att läsa felkoden och köpa en reservdel för några hundringar.

Roborock S6 sedan 2019. Funkar helt ok men den är lite korkad. Misstänker att en ny funkar bättre

Vad gör ni med grejerna? Min S5 från 2018 rullar på precis som när den var ny. :slight_smile:

Ordentlig rengöring av lidar gör säkert susen. Min S5 bara går och går, aldrig behövt göra något åt den mer än att tömma och rengöra filtret emellanåt.

Min S5 funkade, bytte ut den mot en S6, den funkar fortfarande, ville ha en S7, bytte till den. Nu ville jag ha en Dreame, men S7an funkar fortfarande. Dock blir det ju bättre och bättre med nyare modeller. Låter mina avdankade maskiner gå vidare till släkt och vänner. Alltid gör det någon glad att få en för dem ny maskin :slight_smile:

@AndLi @katho
Är med plastdetaljer som går sönder, som typ som hållaren till svabben var på det på S5an, den andra var det någon lucka under och infästningen för den där snurrande saken.

När den bumpar in i saker hela tiden och kravlar sig över trösklar så ger plasten upp efter ett tag.

Den luckan kostar mellan 40->140kr
En helt ny bumper till S5 ligger runt 400kr.

Så det finns reservdelar. till att bygga en helt ny nästan :slight_smile: Tex hjulen har en jävla förmåga att geupp. De kostar 210kr

Nu lever s7 farligt, fick precis reklam i appen…

1 gillning

Hur ofta och vad är kostnaden?
Vi har funderat länge på detta men inte fått tummen ur.

Just nu har vi varannan vecka. Kostar ca 1000 kr efter Rut-avdrag per gång. Ibland 950 och ibland 1050. Typ. Då städar de, kör en eller två tvättmaskiner, och kör en diskmaskin.

Sedan kan vi be dem göra något extra ibland och då kostar det mer. Allt från strykning till tvätta fönster.

2 gillningar