Det fanns en tid – och det är lite sjukt, för det var inte så länge sedan – då vi gick runt med en stor kloss till dammsugare med en elsladd som bara räckte ett visst antal meter. Sedan skulle den kopplas ur och in i ett annat rum.
Idag är robotdammsugare nästan lika vanliga i svenska hem som brödrostar. Okej, liten överdrift – men när undertecknads otekniska mamma till och med har skaffat en, då vet man att det börjar bli vanligt förekommande. I dag finns det många modeller och tillverkare, och vi får nästan dagligen förfrågningar om att testa nya. Helgens fråga till er är: har ni en robotdammsugare hemma, och i så fall vilken modell – och framför allt, är ni nöjda?
Undertecknad har helt kastat ut den vanliga, hederliga dammsugaren och låter robotdammsugaren sköta jobbet. Men jag har även en batteridriven skaftdammsugare som komplement, för att dammsuga efter fredagsmyset i vardagsrummet eller under köksbordet – eftersom barnen verkar ha stora problem med att få in maten i munnen. Om ni är sugna på en robotdammsugare men inte riktigt vet vilken ni ska välja så kan ni spana in våra senaste recensioner nedan:
Har en Roborock QRevo sen i höstas. Väldigt nöjd. Den kunde ju ha bättre si för att inte köra över kattens små mus leksaker och snören. Men för priset så var det väldigt bra.
Har en kvastis från Electrolux som inte är nåt vidare bra. Men ibland åker den långa snabeln fram (centraldammsugare med 12 meters slang. )
För mig personligen tycker jag torka av golv och dammsuga är den lätta biten av städningen. Man måste ju ändå dammsuga soffa, säng m.m. Dammsuga golv tar inte många minuter av städningen tycker ja.
Fördelen med en robotdammsugare tycker jag är att den gör underhållsstädning. Är så skönt att komma hem till rena golv varje dag och sedan på helgen kan man göra en grövre städning av soffa och annat
Jo, jag kan förstå det också. Jag kör igenom mina golv någongång i veckan. Jag gjorde en storstädning ganska nyss, från tak till golv. Det var dock inte skoj
Vi lever ju antiminimalistiskt med saker överallt på golvet. Så fort frugan ser en oanvänd plats på golvet så skaffar hon en piedestal en ljuslykta eller ett litet fint bord att ställa där. Så en robot hade yrslat runt på golvet som Bengt Frithiofsson i sin vinkällare och inte fått något vettigt gjort.