Teknikjättarnas skyldigheter/ansvar i en demokrati

Vilken lands lag ska tillämpas? Det som är tillåtet i ett land kan ju vara förbjudet i ett annat.

Med tanke på att vi som gör YouTube måste anpassa oss till kaliforniska delstatslagar när det kommer till reklam mot barn såååå är väl svaret på den frågan ganska enkel :slight_smile:

Vidare är det ju olagligt att dissa kungen i Thiland oavsett om det görs på Facebook eller på ett plakat på stan. Allting går ju in i varandra.

Kan vara så och det är vi ju inne och tassar på, huruvida sådana villkor bör vara skriva hos jättar som twitter och facebook för att inte inskränka på det utrymme lagen ger för yttrandefrihet. Märk väl, jag har då utgångsläget att dessa bolag då är långt för stora för att enkelt kunna avfärda sådana “bekymmer” som att de själv ska bestämma vad som sker på deras plattform.

Btw, ingen kommentar alls på att vi var eniga på två punkter tidigare? :slight_smile: Eller du kanske helst hade sett att vi höll oss oeniga om allt? :wink:

hehe, ja det är en intressant diskussion, kan ett bolag vara så stort att den inte längre har rätt att reglera sitt egna innehåll? Och om det är det, är det inte så att vi har andra problem också med dess storlek? Tex dominansen på annonsmarknaden osv osv.

Antagligen kommer man hamna i den slutsatsen som passar ens egna världsbild. Jag har tes att ingen från högern hade varit så bekymrade om det var miljöpartister som kände sig deplattfomerade.

Hehe, jag är säker på att vi är överens om långt mycket mer än bara två punkter i det stora hela :slight_smile:

1 gillning

Möjligt, men vad säger att vi inte också har dessa problem? I don't know, inte ett område som jag har någon form av expertis inom.

För övrigt så väl det du säger också en del av essensen i frågeställningen som denna tråden bygger på. Att ett bolag, t ex twitter och facebook, kan ha vuxit sig så stora och så mäktigt att det kanske inte längre kan reglera sitt eget innehåll.

Nja, här håller jag inte med dig. Eller ja, det kan säkerligen vara så men i det jag talar om så är olika personers åsikter och världsbilder mer eller mindre ointressanta, att detta går utanför gemenemans världsbilder och endast utifrån vad som bör vara demokratiskt och lagligt rätt och sunt.

För övrigt, "kände sig deplattformerad"? Är det något analogt, något som kan vara en känsla? Är det inte digitalt, ett eller noll, svart eller vitt i form av att antingen ha tillgång till plattformen eller inte ha tillgång?

Oavsett, om lagen hanterar detta så blir man ju inte "deplattformerad" om man inte har begått ett lagbrott iaf. Riskerar inte det pga godtycklig anledning, möjlig press, från en bolagsledning.

Garanterat :slight_smile:

Från sajten:

Facebook och Twitter får allt hårdare kritik när de stänger av vissa konton men inte andra. Var går gränsen på vad som får kvar och inte, skall det ens finnas någon gräns?

Kanske är det dags att totalt förändra synen på de stora techjättarnas rätt att styra över samtalen? Med oss har vi den libertarianska entreprenören och debattören Henrik Jönsson.

Relevanta länkar

SÅ LYSSNAR DU

Teknikveck­an hel­gin­ter­vju i sin hel­het är vanligtvis bara öppen för Teknikveckan+-medlemmar. Du blir medlem genom Patreon.com.

Teknikveck­an finns i övrigt på Acast, Spo­ti­fy, Apple Pod­cast­er, Google Pod­cast med flera ställen.

Han är klok han HJ. Bra avsnitt.

Vissa har lite att lära här…

1 gillning

@zinned Om du lyssnar på detta poddavsnitt så kan du notera en viss positionsändring i den här frågan från mitt håll.

Det låter ju lovande :wink:

Dock vet jag inte om jag som icke Patreon kan lyssna på hela men det kanske jag kan…

Nu har jag lyssnat på den, många väldigt kloka uttalanden på flera områden. Han säger på ett oerhört bra sätt mina åsikter som jag har försökt beskriva, inte bara när det gäller de sociala plattformarna utan även när det gäller de diskussioner du och jag har haft på det inrikespolitiska området.

Vad det gäller din potentiella positionsförändring så kan jag inte påstå att jag noterade denna, möjligtvis att du satt och nickade på Henriks uttalanden men det kan jag av naturliga anledningar inte se :slight_smile:

Men då liknar ni typ Facebook och twitter vid ett torg? Har dock sällan sätt privata torg, kanske snarare in privat innergård, och där om du ska vara med krävs det medlemskort, Och det kräver Twitter och Facebook med, som jag inte vill ha medlemskap med. Sant jag kanske missar en del, men å andra sida dom missar mig med. Vart finns våra digital torg då? Som man inte måste vara kortbärandemedlem på.

Hur som blir det intressant hur man tar ta i problematiken , och jag tror vi får en väldigt konstig värld om vi inte har harmoniserad regler även över olika stater. Finns med en fara att om våra torg är som Facebook och twitter så kan dom lätt hamna under kontroll av tex. kinesisk lag och så kommer vi glatt konstatera att 1.4 miljarder kineser inte har fel. Vår öppna värld är något vi måste värna och vårda!

Kanske passar liknelsen en privat skog där alla får vara på grund av allemansrätten bättre in.

Vill inte twitter eller Facebook lyda under kinesisk lag bör man inte heller verka där tänker jag.

1 gillning

@Esse,
Jag får inte fram senaste avsnittet i min podcastspelare?? Kör för närvarande Pocket cast, och alla gamla avsnitt finns i min feed, men inte denna? hm, Strange. Nån annan som har problem ?

Fanns hos mig i Pocket Casts utan problem när jag lyssnade på den.

Märkligt. Jag har tagit bort podcasten och hämtat den via Patreon länken igen. där finns den inte men går jag in i vanliga tekniveckan podden finns den. Men då undrar jag om jag förmodligen inte får lyssna på hela?

Mitt fel! Skall fixa!

Edit: Prova nu @Bulldog76

@Esse
Nu finns den där. :+1: