Tankar om flexibelt arbete (hemma/kontor)

Teams-möten blir mycket bättre med kamera på :nerd_face:

Jag kör alltid kameran på. Det visar på något sätt att man är delaktig. Folk med kameran avstängd tenderar till att vara mer passiva i möten.
Gick en utbildning i våras där kursledaren bad folk att lämna utbildningen om de inte hade en befogad anledning att ha kameran avstängd. Han ville ha interaktionen man får genom kameran

2 gillningar

Jag delar det där. Men det är så himla skönt att själv få stänga av kameran när man kan det…:grin: Jag vet, jag är en dålig man…:sweat_smile:
Jag satt på ett seminarium mellan 09:00 och 16:00 en dag i veckan. Det var riktigt intressant bitvis. Men det var superskönt att ha kameran avstängd, få ordning på en svår fråga, rensa mejl, skriva lite, kolla vädret, tjata med er…:sunglasses:. Jag missade såklart en del saker, men inget av det jag tyckte var viktigt. Men det var ju inte ett möte, det var ett seminarium…:laughing:

1 gillning

Mycket möjligt att det blir bättre för dig (och teamen du jobbar med), kanske pga ovana att jobba på distans ändå?

Som jag nämnt tidigare har jag jobbat på valfri plats i minst 15 år, 25 år i branchen (IT), kameran har aldrig varit viktig och är det inte nu heller. Senast idag hade jag ett möte med en leverantör som jag aldrig träffat, 4 personer (inkl. mig), en från tyskland, en från slovakien och en från USA, ingen hade någon kamera på, jag satte upp mötet för 30 minuter, det var klart på 15 minuter. Behövdes inga kameror.

Tillför kameror något för er så är det väl jättebra, men finns tillit och respekt där så tillför inte kameror någonting, enligt min erfarenhet. YMMV. :slight_smile:

1 gillning

Jag har jobbat på distans i 10 år, mina teammedlemmar har också många års erfarenhet. Så vanan finns där.
Jag håller inte med dig om att kameran inte är viktig.
Det är gött att få ett ansikte på den man pratar med, man fångar mer nyanser av vad personen säger när man ser ansiktsuttrycken. Ett skämt kan falla rätt platt utan kamera…
Det har inget med tillit och respekt att göra, det är trevligare att se den man pratar med under ett möte.
Innan teams och skype körde vi lync eller telefonmöten med kund och delade skärm. När man väl träffades sa majoriteten att det var ett skönt att få ett ansikte på den man pratat med.
Vi verkar ha olika åsikter här och det är tillåtet :slight_smile: .

Det ena utesluter inte det andra.
Kollegor som jag jobbat länge med så har vi i princip aldrig igång kameran.
Är det däremot möte med nya personer är den oftast på åtminstone första gången.

1 gillning

När pandemin började jobbade jag på ett företag som kör O365. För ett år sedan bytte jag jobb och här kör vi Google Workspace. Det kanske är en inställning på bolagsnivå, men på första stället var kameran av när man joinade ett teams-möte. Google Meet har kameran på som default. Min upplevelse av detta är att fler har kameran på där jag är nu än på förra stället. Jag uppskattar det och sållar mig till skaran som tycker att kameran tillför i de flesta möten. Framför allt de möten där man är mer personlig jämfört med strikta business-möten med folk man inte känner och bara ska avhandla ett tydligt ämne.

1 gillning

Jag har märkt att det smittar av sig. Går jag in i ett möte med folk som har kameran avstängd och jag har min i gång så tenderar folk till att starta sina kameror :slight_smile:

1 gillning

Mitt headset klarar hela lägenheten så blir same diff om jag tar samtalet via teams på datorn eller som ett mobilsamtal.
Och dum policy med att kameran måste vara på. Nästan ingen som kör med kamera på jobbet.

Om de vill ha kameran på så är det upp till dem och lite oförskämt att anta att alla vill ha den på. Det känns dessutom så det är lite på väg bort. Färre externa möten där kamerorna är på än vad det var i början på pandemin.

Edit: Dessutom så skärmdelas det i de flesta möten som man är med på och då ser man inte de som är med iaf så då fyller inte kameran nån funktion.

Att inte ha kameran på är väl som att sitta under bordet på ett fysiskt möte?

2 gillningar

Det är inte min upplevelse. Skulle säga att det är likvärdigt.

Syftar du på Teams? Meet är inte så. Har för mig att Zoom också visar deltagare, lite osäker.

1 gillning

Det där med skärmdelning håller jag med om, då ser man ändå inte de andra. Jag kör 90% Teams, 10% Zoom och 5% Skype. Det blir ju mer än 100%? Ja, det är en orsak till att jag inte gillar att jobba hemma…:laughing:

1 gillning

I Teams så visas deltagarna till höger i fönstret när man skärmdelar. Det går att slå av genom att välja focus och tidigare så om man gjorde det och även valde fullscreen så blev det som delades i faktisk fullscreen. Nu har Teams en bugg som gör att när man väljer focus så försvinner videona men inte själva baren där de ligger så nu går det inte att få faktisk fullscreen längre. Iaf inte på Mac.

Är så less på Teams så håller tummarna på att Slack får tummarna ur och gör så att man kan skapa återkommande videomöten där istället. Då flyttas Standup dit istället.

2 gillningar

Tycker inte det. Har möte nu där 2 har kamera på medans vi andra inte har kamera. Nästan hela skärmen tasupp av whiteboard/tasklist som pressenteras.

Det handlar om disciplinen i mötet.

2 gillningar

Tur att alla inte tycker likadant, vilken tråkig värld vi hade haft då

3 gillningar

Eftersom företaget jag jobbar på har 170 kontor över 96 länder så har vi en långhistorik med telefonmöten. Så när Covid kom så var det inga skillnad på möten. Blev nästan skönare för flera satt ensamma med headset istället för 3-4st i ett rum och 5-6 andra rum inringandes med likamånga.

2 gillningar