Tankar om flexibelt arbete (hemma/kontor)

Det jag avskyr med hemmakontor som uppstått under pandemin, folk ringer en på teams i tid och otid bara för att man är grön. Jag skriver alltid först och kollar om det är ok att jag ringer.
Men det har snarare med otydliga rutiner från bolaget än just hemarbete.

3 gillningar

Vi kör en del i Teams-chatten får sådant. Det blir allt bättre. Men jag saknar det där att slänga iväg en snabb fråga, eller lite snabbt kolla hur det har gott med något. Det är inte för att kontrollera, det är för att följa vissa frågor/processer så när något dyker upp vet man i alla fall lite vad som hänt. Sedan ett dilemma jag har är att jag genom åren använder ögonen som minne. Typ jag ska göra något, ofta kommer jag ihåg den där saken när jag ser någon. Det kan vara att ringa någon, svara på ett mejl eller egentligen vad som helst. I början av pandemin tappade jag ganska många frågor. Det hade iofs med att göra att jag även bytte jobb. Det är en egen historia, att tillträda en ny chefstjänst digitalt.

Det där retar jag mig på också. Samt att folk ringer på Teams istället för telefonen. Ibland är ju ett telefonsamtal 1000 gånger bättre än ett Teamssamtal.

1 gillning

Det där retar jag mig på också. Samt att folk ringer på Teams istället för telefonen. Ibland är ju ett telefonsamtal 1000 gånger bättre än ett Teamssamtal.

Där var du snäll, ett telefonsamtal är nästan alltid bättre :disguised_face:

1 gillning

Vad är skillnaden? Same difference om du frågar mig.

1 gillning

Sådant är perfekt att ta i en chat ju. :grin: Väldigt störande med någon som tittar förbi för en ”snabb” fråga eller kollar hur det går. ”Jo tack, gick bra tills du kom och fick mig att tappa tråden”. En anledning till att man får mer gjort hemma.
När det gäller att komma ihåg saker så har jag insett att jag måste skriva upp sånt. Annars glömmer jag bort det.

1 gillning

Vi kör standup asynkront varje morgon. Har ett workflow i en slack-kanal som ställer oss frågorna vi ska besvara varje dag. På så sätt håller vi koll på hur vi ligger till och kan lyfta eventuella blockers. Väldigt skönt att kunna skriva och läsa någon gång på morgonen istället för att ha ett exakt klockslag. Vi skriver detta i en kanal som alla på bolaget kan komma åt och på så sätt kan dessutom andra ta del av hur vi ligger till.

Utöver det har vi en slot i kalendern varje dag där vi kan diskutera problem om någon behöver hjälp. Alla försöker joina denna, men det är inte obligatoriskt har vi bestämt.

3 gillningar

När man pratar i telefon kan man gå runt och fixa med lite annat, gå och ta en kaffe eller nåt. Jag vet att man köra teams på telefonen men det är befriande känsla att avhandla vissa saker i telefonsamtal istället för teamssamtal

Tycker också det är ett ofog. Kollar alltid om en kollega har tid via mess.

2 gillningar

Med mitt Jabra headset kan jag gå runt i hela huset i stort sett på båda våningarna utan att det blir problem med ljudet. :slight_smile:
Ibland om jag ska ut eller nåt så svarar jag på Teams i telefonen, som är kopplat till samma headset såklart.

1 gillning

Det värsta med att någon ringer på Teams är att det ringer på alla enheter samtidigt. Datorn, telefonen och läsplattan. Och så har jag ett par blåtandslurar som inte med säkerhet är kopplad till den enhet jag vill ta Teams-samtalet i. Annars har jag inget problem med att folk ringer på Teams kontra vanlig telefon.

Värre är ju folk som svarar på mejl med ett “ring mig”. Det hatar jag!

Och en till grej är ju folk som ska dra igång diskussioner på flera fronter samtidigt. typ att man inleder med ett samtal, en liten mejlväxling som övergår i en Teams-chatt och så gärna ytterligare någon form av kommunikationsväg. Väldigt smidigt när man ska försöka backa bandet och se vad som blev sagt och bestämt. :sweat_smile:

2 gillningar

Hur lyckas du med det? Det ringer aldrig i rätt enhet för mig :joy:

2 gillningar

Många vill ha på kameran i Teamssamtal. Känns lite oartigt att inte starta sin egen då. Alt sitter man i sin grotta framför datorn och så ringer någon och så har man ansiktet i typ A4 storlek på skärmen…:man_shrugging:

1 gillning

Har nästan alltid datorn dockad, så har en bra ursäkt att inte ha kameran aktiverad om det inte är absolut nödvändigt. :slightly_smiling_face:

Vi har som policy att ha kameran igång på teams-samtal och möten

Men så fruktansvärt varför har ni så?

Bor väldigt litet så har inte plats för att jobba hemifrån. Sedan är jag ett socialt monster som älskar vara bland folk så att sitta hemma fungerar inte för mig.
Vi är ca20st i mitt team och vi har alla jobbat på kontoret helatiden. Vi har skilda rum och varit tvungen till mask och visir om man gått runt. Fikastunderna har sett roligt ut.

Jättekonstigt att jag aldrig blev sjuk.

4 gillningar

Kul. Det har inte vi och skulle aldrig ens komma på tanken, i vissa länder går det inte ens att ha som policy (tyskland t.ex.), så ett no-go. Vill man ha kameran på så är det helt ok.

Utryckte mig klantigt. Ingen policy men det är uttalat att det är trevligare med kamera på än av. Vilket jag tycker är bra

Ja det är en annan femma. :slight_smile:

Har man normalstora möten tycker jag det är lite hyfs i att ha på kameran. Är det väldigt många eller ett seminarium så är det väl ok att stänga av. Men det kan bli lite speciellt. I pandemins barndom skulle jag hålla ett föredrag för ett gäng personer. Jag la med lite extra tid på föredraget och tyckte det skulle bli riktigt kul, även om det var digitalt.
Jag satte igång och bild efter bild byttes mot en svart ruta. Alla stängde av sina kameror inom 10 sekunder. Jag tappade faktiskt fokus och koma aldrig riktigt igen där. Det är väl ingen stor sak, men det kändes lite snopet.

1 gillning