Taktält

Någon som erfarenhet av taktält som de vill dela?

Ingen erfarenhet av denna typ. Däremot av att tälta. Så jag skulle vilja påstå att bekvämlighet går före taktält. Tänk dig att klättra ur detta nyvaken och pissnödig.

Lite ”inkörningsproblem” får man alltid räkna med :smile:

1 gillning

Om man är smidig likt ett kylskåp, så borde det vara bra mycket bättre att jobba med gravitationen än emot :joy:

1 gillning

Jag har personligen själv ingen erfarenhet men har fler vänner som har sådana och älskar det. Smidigt och bekvämt, men satsa på kvalitet så som Thule

Personligen sover jag nog lika bra i bilen eller hyr en husbil. Lägga 40K på något som hamnar i förrådet känns så där.

2 gillningar

Har funderingar på att skaffa. Vibbar ett stort familjetält visserligen men detta blir lite av att ha en husbil utan att ha en husbil. Detta stället har vi varit på och kikat på tältvagn för några år sen. Trevliga och kunniga. De har även fina taktält.
Finns en uppsjö av varianter och bra märken förutom Thule.

Jag har en tältvagn. Perfekt för utflykter. Kan ha båten på den också. Eller en kanot och cyklar.

3 gillningar

Vad vinner man med ett taktält jämfört med ett vanligt?

Man vaknar inte i en vattenpöl.

3 gillningar

Går snabbt att fälla ut, man kommer upp från marken. Bättre utsikt och man slipper ha ojämn mark under sig.

2 gillningar

Finns tält du plockar ur förvaringssäcken, slänger ner det på marken, så är det uppsatt och in med en campingsäng. Zzzzzz :grinning:
Men ett soltak fäst i bilen är praktiskt.

1 gillning

Vilken artefakt❤️
70-tal så det skriker om det :smile:

1 gillning

Aha, det är till för camping i Göteborg..:umbrella::fish::sweat_smile:

1 gillning

Hur stor last klara dessa tält?

Statisk viktkapacitet

300 kg

Om du vill ha en husbåt.

Campingsäng :ok_hand:

Det kanske är något åt det här hållet man skall satsa på. Nu är väl ett tält köpt på jula för dessa pengar inte mycket att förlita sig på men principen kanske är bra?

Efter nu ha googlat och läst en del så finns det rätt fina taktält runt 20k. Smidigheten verkar nice. Samt att det på många finns panoramafönster i taket. Detta och ett förtält så verkar det vara rätt nice. Tyckte detta tält hade ett litet obskyrt namn dock Thule Tepui Kukenam​:man_shrugging::sunglasses:

Menar 17k är rätt prisvärt känner jag. Det är en hel del pengar till för att ha husbil.

1 gillning

Vet man att man ska ut flera gånger så kan det ju vara ett alternativ. Men jag killgissar att det blir som med många husbilsägare, kul en säsong sen blir det inte mer. Då hyr jag nog hellre en husbil när jag är sugen. eEller bilar jag till ett hotell.

3 gillningar