Tacos i alla dess former

Det här var det sjukaste jag läst på länge.

3 gillningar

Den här bilden är sjuk!:wink::laughing::laughing:

3 gillningar

Ser en av ingredienserna till tacos i bakgrunden. :banana:

Bröd, köttfärs med mild tacokrydda, riven ost och gräddfil , varför krångla till det? finns det taco chips kan man ju krossa ner några sånna också :stuck_out_tongue:

När ändå taco är på tråden så är det värt att nämna La Neta , lätt värt ett besök om man är i Stockholm !

1 gillning

Står ju inte där heller :smiley:

Såhär brukar det se ut hos oss

Tortillabröd stora mjuka
Ibland även Taco Tubs hårda
Ibland även Nachochips och Salsa
Blandfärs med Tacokrydda
Tomat
Gurka
Majs
Isbergssallad
Röd lök
Paprika 3 färger
Riven ost
Gräddfil
Tacosås medium och mild

Av det som blir över brukar vi göra Tacosoppa.

3 gillningar

Vi har turkiskyoughurt istället för typ gräddfil :slightly_smiling_face:
Hårda skal är ett elände att bita i :slightly_smiling_face:

1 gillning

Håller det enkelt:
Vegofärs
Tomat
Gurka
Rödlök
Majs
Creme fraîche
Nachos
Hemmagjord guacamole

2 gillningar

Har ni testat några galna eller annorlunda varianter? Typ med banan…:nauseated_face:

Själv har jag testat med sardeller och ansjovis. Inte samtidigt men var för sig och sedan resten som vilken normaltacos som helst. Tycker det blir bra om man skär/klipper ner bitarna i mindre storlekar. Första försöket med sardeller blev inte 100 då jag använde de små firrarna hela och då blev de för dominerande när man fick en sådan i munnen.

1 gillning

Färs som får gå i massa kryddor och porter.
Salsa på :pineapple:, :tomato:, :hot_pepper: och koriander
Sås på yoghurt med mynta och rökt paprikapulver
Allt i tortillabröd

1 gillning

Har testat den som står på baksidan av Santa Maria Halloumi Taco Spice Mix med mango och koriander i receptet:

Sriracha mayo är en viktig del av mina tacos, sen tar jag det som står på bordet.

3 gillningar

Du menar förutom de mexikanska delikatesserna nopales & sesos tacos?

2 gillningar

Kom på att jag käkat Chili-Räkor på ett ställe, riktigt gott!

1 gillning

Boom. Now we talking… “To make tacos de sesos, vendors boil the animal head to tenderize and release the flesh from around the face”
:+1::smiley::sweat_smile:

1 gillning

Älskar tacos men numera blir det väldigt sällan den klassiska “svennebanan tacosen”. Två favoriter är:

Laxtacos med majstortilla. Lax som har fått mysa i en marinad av chili, lime, koriander, lite olja. Ibland kör vi den som den är och bara gör klart den i ugnen ibland med panko. Brukar köra en mangosalsa till.

Den andra är Beef Taco som vi ofta kör med en guacamole, sallad eller rödkål, lök, pico de gallo (salsa) och egentligen vilka tillbehör man är sugen på. Köttet brukar jag köra på entrecote och får marinera med koriander, spiskummin, olja, soja och lite andra kryddor.

4 gillningar

Här passar en historia från i höstas. Knappt man kan få folk att tro att den är sann.
En fredag efter jobbet gick vi ut och tog några stänkare. På tunnelbanan hem ringer min kära fru och berättar att hon är sen och då det var hon som skulle fixa maten tänkte hon köpa med take away från en Spansk restaurang hon fått tips om. Helt ok säger jag.

Väl hemma serverar jag mig något att dricka och när hustrun kommer befinner jag mig i det där viktlösa och lyckliga tillståndet som bara en fredagskväll kan frammana. Hon serverar köttet, grillat fläskkött. Jag serverar riktigt fint vin, vi skålar och börjar äta. Lite konstig smak och konsistens tänker jag efter ett par tuggor. Men inget kan få mig ur det fantastiska humör jag var på.

Sippar lite vin, tar en ny tugga och hmm, en väldigt hård benbit har följt med in i munnen. Plockar ut den och lägger den på tallriken. En tand… Wtf, en tand på min tallrik som. nyss var i min mun…:scream: Inser omedelbart att de första tuggorna var - hjärna… Här någonstans förvandlas jag likt Linus på linjen, från rosaskimrande lycka till spott och fräs och djup upprördhet. Va f_n, servera grishuvud utan att säga något…:man_shrugging:

Hustrun djupt olycklig såklart, hon hade fått tips om denna Spanska köttrestaurang av en kollega och beställt det bästa huset hava…:sweat_smile:

Stockholm, 2021.

3 gillningar

Gott
Siracha sås och tabasco är givet på våra Tacos :slightly_smiling_face:

Den var ju riktigt bra :slightly_smiling_face:

Var för många år sedan på en restaurang i Lund. Beställde Escargot och vi började äta. Tyckte det smakade annorlunda. Visade sig att de stekt svamp i vitlök och stoppat in i skalen, när vi påpekade detta kom kyparen ut och sade att vi kunde få det för halva priset :grinning:

1 gillning