Intressant namn Talmannen har, har inte sett honom IRL, så jag kan inte uttala mig om namnet stämmer med hur hen ser ut eller ej.
Kövér betyder tjockis på ungerska.
Strulet med Ungern tror jag kommer fixa sig fint. JAS är ett bra och billigt flygplan...
Har de någon vattenfestival i Budapest?
Nää, det är därför det funkar så bra..
Att säga till Orban att leasingavtalet för de 14 Gripen sägs upp för att Ukraina ska få dem skulle nog svida gott.
Tror inte att minska NATOs försvarsförmåga skulle gynna oss något vidare
Vi kan säga att vi skulle vilja diskutera avtalet.
Exakt, Orban är ingen dumskalle så jag fattar inte riktigt varför den här sista turen kom. Du sätter ju fingret på något som faktiskt är lite på allvar. Sverige har i princip lovat Gripen, men har inga att avvara innan ett Natointräde. Dessa 14 skulle realistiskt kunna användas som ett riktigt hot. Ett hot som i värsta fall kan drivas ända in i kaklet.
Natos försvarsförmåga är redan klart lägre pga av allt stöd till Ukraina. Anledningen är inte bara solidaritet utan att man tror/vet att det är Ukraina som nu slåss för Europas frihet.
Om Ryssland vinner kanske man inte ska säga att Ryssland automatiskt kommer gå vidare mot Europa. Men det beror isåfall på att länder som Sverige kommer landa på att avsätta 5 procent av BNP på försvarsutgifter. Det är mer än 200 miljarder mer än i år. Och i år ökade anslagen med ca 27 miljarder jämfört med 2023 till 127 miljarder. Så ytterligare 200-250 miljarder per år istället för välfärd eller sänkta skatter. 14 JAS till Ukraina kan vara den billigaste försäkring vi någonsin fåttmöjlighet att teckna.
Nu tror jag såklart inte att det blir så då Ungern kommer vika ned sig snabbt. Men vem har inte haft fel om Natoprocessen..?
Nu börjar ryssen pipa,
Sorgligt att de invaderade Ukraina med svepskälet att Nato närmade sig den ryska gränsen. Och värvade två nya medlemstater.
Spelar ingen roll då oppositionen inte har majoritet i parlamentet. Case closed.
Vilket case är closed?
Sverige kommer inte att bli medlem i Nato för att oppositionen kräver en omröstning, de har inte tillräckligt många mandat för att vinna en omröstning.
Om det inte spelade någon roll vad en opposition gör så hade det aldrig blivit några regeringsskiften.
Ok @katho. Vi får återkomma i ärendet efter den 5 februari så får vi se om du hånflinar lika mycket då.
Vad sker den 5e februari som är så magikt?
Det har jag aldrig påstått heller, jag förhåller mig till just denna specifika fråga samt ser till vad oppositionen har för möjligheter att vinna en omröstning i parlamentet.
Jag har aldrig sagt att det alltid är helt lönlöst att vara i opposition. Men i denna fråga har de oddsen emot sig.
Poängen är ju att det sätter press på majoriteten – även i denna fråga.