Och nu fick Ungern bråttom....
Det vore ju för väl om det här kunde gå i mål nu. Sedan hoppas jag att regeringen i nära samarbete med S identifierar alla internationella organisationer som håller Turkiet under armarna och antingen ser till att de Svenskar som är där krånglar hur mycket som helst med alla pengar som strömmar till Turkiet/det är mycket). Har vi inga svenskar där så ska det vara prio 1 att få in. Jag vet att det utsågs en svensk på IMF som sitter på en sådan position tex.
Säg bara ”nej tack, vi kommer inte…”
Så. Är det i dag som kalkonen äntligen överlämnar utpressar-stafettpinnen till gulaschen?
Ingenting kommer att förändras förutom att kraven kommer från ett annat håll. De är trots allt bara Putins små marionetter.
Det turkiska parlamentet verkar diskutera frågan just nu.
Stressigt för Orban.
Han har 14 dagar på sig att hinna före Turkiet.
Sedan kan man ju diskutera hur mycket hans ord är värda.
Attans. Jag fick notisen och du var redan där
Nu återstår bara att Erdogan formellt ratificerar ansökan. Det kan ju förvisso dra ut på tiden.
Och sen är det bara Ungern kvar, och de har ju själva gått ut med att de inte ska vara sist.
Ungern har ju inte riktigt mojo nog att vara sist heller.
15 dagar har han på sig att skriva under.
Vad händer sen?
Sen ska ansökan lämnas över till USA. Studio Ett i P1 förklarade processen bra.
14-15 februari borde allt vara klart med alla avtal, då har NATO ett försvarsministermöte i Bryssel.
Orbán har vaknat på rätt sida idag.
Det är en av Europas och Sveriges viktigaste frågor på många år. Då hanteras det som ett kammarspel eller till och med som en buskis med Eva Rydberg och Claes Månsson springandes ut och in i genom dörrar.
När det var som värst så var min 89-åriga mor jätteirriterad på det hela… Jag har aldrig hört henne diskutera politik i någon större utsträckning (men hon röstar plikttroget varje val) så det var en överraskning när hon visade sin irritation på processen.
Buskisen fortsätter.