Det svänger snabbt fram och tillbaka.
Undrar hur nato skall få något gjort, vid en eventuell kris, om erdogan och orban kan lägga veton. Eller är det bara vid medlemsgodkännanden som det behöver vara alla medlemmar som röstar för?
Redan förra veckan hörde jag från seriösa källor att det blir klart den 21/12. Enligt detta kan det bli officiellt som idag eller imorgon men något formellt sker 21/12.
Kan man lita på detta? Nej, men det är inte tagit ur luften. Tror man ska tänka att sker det nu så sker det den 21e. Annars öppnas ett fönster längre fram.
Då får Ungern bråttom...
Ja Ungern sa att man inte skulle vara sist.
Känns ändå osäkert:
Har varit så många turer så man får se.
Noterar att NATO var väldigt frånvarande på Folk och försvars rikskonferens i Sälen och i alla poddar som sändes med den konferensen som fond. NATO nämns ofta men inte djupare än att vi snart bir medlemmar.
Sveriges Natoansökan finns inte med på den agenda för våren som den ungerska regeringen har lämnat till parlamentet, rapporterar SvD.
Det blev inget av detta eller?
Man kan kanske misstänka att erdogan läcker lite falsk info för att hålla frågan aktuell och jäklas lite.
Jag är så trött på de där luspudlarna...
Tröttsamma är vad de är. Tycker som jag sagt tidigare, Ungern kan ju börja med att lämna EU och NATO, de har ju ändå inget intresse av att vara med där. Och gå med i Ryska federationen eller någon annan allians med Ryssland. Det är ju på den planhalvan de spelar ändå.
Hoppas innerligt att de fasiken inte får EU pengarna som de blivit nekade på grund av att de inte uppfyller kriterier för att vara en demokratisk stat.
Rövhattar....
Aftonbladet hoppas... "sista steget" låter optimistisk. (Och, nej, nu tänkte jag inte falla för clickbaitet och belöna deras rubriksättning)
Källan (troligtvis). Turkey Parliament Set to Vote on Sweden’s NATO Bid This Week - Bloomberg
Turkish parliament is set to vote on Sweden’s entry into the North Atlantic Treaty Organization later this week, a senior government official told Bloomberg on Monday.
Turkish President Recep Tayyip Erdogan’s AK Party, which commands a majority in the parliament together with its nationalist ally, will seek parliament’s approval to ratify Sweden’s long-awaited NATO membership, said the official, who spoke on condition of anonymity due to the sensitivity of the matter. A Turkish approval would leave Hungary as the last holdout.
SvT säger att det eventuellt kan hända i morgon tisdag