Sverige går med i NATO

Fast det är inte radika vänstersympatisörer, feminister, miljötalibaner eller kurder som misslyckats att ta in Sverige i Nato.

2 gillningar

3 åringen i mig ser att första pusselbiten är på plats. :sunglasses:

Och lite halvseriöst, typ 5 åringen i mig, tänk känslan när Turkiet inser att det blev inga pengar..:flushed::grin::ok_hand:

3 gillningar

Ser ut som Erdoğan vinner valet. Lär fördröja innan vi får gå med i Nato.

Han har ju tappat i varje rapport hela kvällen. De började med att räkna hans distrikt. Tror att det blir en till valomgång.

1 gillning

Det är ju som svenska val – de små landsbyggdsdistrikten först och sedan när städerna räknas så förändras det helt.

De har ett valsystem med två omgångar. Om vi bortser från att jag tror opositionen kommer öka under natten alternativt kraftigt valfusk så är oppositionen splittrad på flera kandidater som i valomgång två lär enas. Även om de inte enas till 100 procent så ändå ganska mycket.

Vi får se hur den andra omgången går. Klart är väl att det blir en långbänk om Erdogan vinner:
Erdogan: Turkiet är inte redo för Sverige i Nato | Nyheter | Expressen

Om jag förstått allt rätt är valet till parlamentet redan klart och där har Erdogans parti och det ultranationalistiska redan majoritet och det är de som bestämmer om ratificering, inte presidenten.

Formellt sett kanske. Men Erdoğan har nog mycket att säga till om. Med sin relation till Putin tror jag inte Turkiet har så bråttom att godkänna Sverige:

Det där låter ju bra. Verkar finns en affär om F16 i bakgrunden som gör att Amerikanerna är så säkra.

Det är väl det Turkiet velat åt hela tiden. De blev ju utslängda ur det programmet när de köpte ryskt luftvärn.

2 gillningar

Exakt, även F35 blev stoppat. Så kanske kommer Erdogan ut som vinnare. Vann valet och fick flygplan. Nu har han inte vunnit ännu och vad jag vet inget löfte om F35. Men ändå, nära nästan full pott.

1 gillning

Jag kan tänka mig att erdogans bråk kommer att få Nato att se över processen för nya medlemmar. Så det att alla medlemmar måste godkänna nya medlemmar ändras till någon form av en majoritet.

3 gillningar

Det är så märkligt att man har ett Nato land man inte litar tillräckligt på för att sälja f35or till....

Finns det en process sparka ut ett land ur Nato?.

1 gillning

Jag läste att man integrerar F35 med luftförsvarssystem. USA menar att om man då integrerar F35 med det missilsystem Turkiet köpte av Ryssland så kan ryssarna tanka ut data från F35.

Trots allt bök är nog Turkiet en av de sista länder som skulle sparkas ut. Deras strategiska betydelse för NATOe stor och tanken på att de antingen faller i ryssarnas famn eller radikaliseras politiskt gör nog att man står ut med en hel del.

4 gillningar

Ja Turkiet har en väldigt stark armé, vilket gör att man har en stor tolerans.

Mjo men MADL systemet integrerar till flera komponenter... Jag tror det mer handlar om att man inte litar på Turkiet och man är rädd en f35 ...."tappasbort"

Absolut ligger de strategiskt bra till. Men att de skulle alliera med Ryssland vid en uteslutning ur Nato ser jag som högst osannolikt. Nu när Finland är med i Nato så har Nato mark väldigt nära Rysslands främsta örlogsbas.

1 gillning

Jag lyssnade på P1 Konflikt om Turkiets underrättelsetjänst och black ops utanför Turkiets gränser. Det ökade helt klart min tveksamhet till Turkiet

1 gillning

Grundtanken är ju att alla beslut i Nato fattas enhälligt. Alltså att det är en total demokrati. Nato brukar av många lyftas fram som den yttersta formen av demokrati.

Så jag ser det som osannolikt att man går över till någon form av majoritetsdemokrati. Men osvuret är bäst. :stuck_out_tongue_winking_eye: