Sverige går med i NATO

Yttersta formen av demokrati syftade mot ”bästa” eller ”extrem”?

Polsk riksdag är ett annat sätt att beskriva en situation där alla måste vara överens

Det kan fungera för vissa frågor men inte för alla

Precis. Demokrati är ju inte alltid att man tar rätt beslut eller att det är en fungerande organisation. Bara att alla har rätt att på något sätt vara med och bestämma eller delegera till någon som man valt kan bestämma.

Inga F16 från USA förrän Turkiet säger ja till Sverige i NATO

Jo fast Turkiet har även en avsevärd försvarsindustri, de tar fram egna stridsvagnar, drönare och annat:
Turkish army gets revamped indigenous main battle tank for trials | Daily Sabah

Om Ukraina kriget eskalerar så är det nog bra att ha dem på vår sida.

1 gillning

https://twitter.com/paultlevin/status/1665312971365441537?s=46

De skickar ut sin underrättelsetjänst på black ops inklusive avrättningar i andra länder...

Blir ett nytt möte 12 juni mellan Sverige och Turkiet:

Turkiet säger fortfarande nej till Sverige för att vi tillåter "terrorister" demonstrera i Stockholm enligt SVT

Är Erdogan helt pantad?? Tror han på allvar att vi kommer skriva om vår grundlag och ta bort demonstrationsrätten för att Turkiet ber om det? Man börjar ju hoppas att PKK viftar extra mycket med sina flaggor nu bara för att de får.

Behöver han tro det? :slight_smile:

1 gillning

Det här kanske kan hjälpa.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/betankande/en-sarskild-straffbestammelse-for-deltagande-i-en_HA01JuU20/

Dags att dra tillbaka ansökan. Även om jag velat se oss i NATO sedan jag gjorde lumpen, så är nog det bäst.
Sedan kan vi sätta en hård press på Ungern och Turkiet via EU. Kanske råda Svenskar att inte semestra i en diktatur.

1 gillning

Jag har tänkt samma sak. Att säga nu räcker det.

1 gillning

Det lustiga i situationen med Turkiet är att samtidigt som Erdogan gnäller på oss så är Turkiet en fristad för "svenska" ledare för organiserad brottslighet. Turkiet utvisar inte sina medborgare alls oavsett vad de har gjort. Samtidigt så kräver Erdogan att vi utvisar t.ex. journalister och regimkritiker som flytt från Turkiet.

Den j*vla hycklaren kan stoppa upp en kaktus där solen inte skiner.

9 gillningar

En sak jag tänkt mycket på under den senaste tiden är att vi i princip inte har en chans som enskilt land om en stormakt skulle vilja invadera oss. Möjligen får man lägga in i kalkylen att ryssarna är så himla inkompetenta att det finns en viss chans just därför. Men det är väldigt riskfyllt att bygga sin strategi på att den andra är helt du i huvudet även rent operativt. Vår chans är mäktiga vänner, partners eller allianser.

Just den här insikten är väl inget unikt eller konstigt, men för mig har det varit klargörande att verkligen isolera frågan, skala löken och se sanningen i vitögat.

Jag har varit för en medlemskap i NATO länge och tycker Reinfeldt uttryckte det bra, det krävs tre saker för att Sverige ska gå med i Nato sa han. Det krävs en majoritet i befolkningen, det krävs en majoritet i riksdagen och det krävs att Finland går med samtidigt. Klok strategi.

Så denna tanke jag försökt att extrahera förågan till dess minsta(men mycket stora) beståndsdel har inte så mycket med mitt eget ställningstagande till Nato att göra. Däremot så smärtar det mig oerhört hur vi förnedras av Turkiet och hur Nato förnedras av Turkiet. Och det i en helt existensiell fråga för vårt land.

7 gillningar

Turkiet går från klarhet till klarhet. I praktiken är det få saker som skiljer Edrogans Turkiet från Putins Ryssland.

Jo fast Putin kanske inte invaderar hela Sverige. Sägs ju att den som kontrollerar Gotland har stora möjligheter att blockera Baltikum från Nato support om det eskalerar.

Så innan vi är med i Nato skulle det kunna vara ett scenario.
Ta ön med fallskärmsjägare.

Min text var mer tänkt som lite filosoferande om ett litet lands möjligheter.

3 gillningar

Lite historisk kuriosa

2 gillningar

Har ni tillgång till SvD är det här en väldigt bra artikel:

2 gillningar