Sverige går med i NATO

Ja. Vi har gjort allt som lovats. Men det räcker inte mot en despot som tolkar sådant som svaghetstecken och ändrar sig allt eftersom

2 gillningar
2 gillningar

Får jag släppa fram 3-åringen i mig? I så fall skulle jag, om jag jobbade åt regeringen eller Moderaterna, sätta några riktigt vassa tjänstemän på att se till att Sverige får stort inflytande i olika finansiella sammanslutningar. Typ världsbanken mm. Så fort vi är på insidan av institutet och NATO skulle jag lägga allt krut på att stoppa finansiellt stöd till Turkiet…

Det är en politiskt orolig tid vi har.

Det går nog att konstatera att det inte bara är Sveriges lagar och regler som ställer till det i hanteringen av den här processen.
Nu ligger denna artikel under en betalvägg:

Igår när jag läste den så var den inte det, men där gick man igenom handel med olja och gas som passerar igenom Turkiet och möjligt påverkar deras inställning till andra länder. Det fanns andra delar också som menade på att det finns anledning att tro att det inte bara är bokbål som påverkar inställning till svenskt medlemskap.
Dock tycker jag samma anledningar borde utgöra en anledning till att FI skulle vara dåligt att ha med i klubben. Men kanske fanns det inga ”publika” invändningar att ta till för att hindra den processen.

Här är en annan artikel som verkar i samma område. Ovavsett vinkling på artikel så verkar ju tonläget allvarligt. (För tillfället ingen betalvägg)

1 gillning

Får nukea Turkiet helt enkelt.

Valet kommer säkert gå fint för Erdogan, vore ju synd för honom att lägga fokus på det.

Jag är inte på något sätt någon expert på Turkiet. Men ägnat många timmar år att förstå Turkiet och Turkiet i relation till sina grannar och Europa. Dessutom är en av mina bästa vänner från Turkiet och en extremt vass samhällsanalytiker.

Min bild är att Turkiets motstånd från början handlade om två saker. Dels att Erdogan skulle visa vilken mäktig man han är inför valet och dels trilskas för att se om han kunde få något. Det här är dock inget som annat än på marginalen betyder något för den vanlige Turken.

Sedan kom kornbränningen. Det blev startsignalen på ett folkligt uppvaknande som dessutom eldades på av Erdogan. Nu finns det alltså ett stort folkligt stöd för Erdogans tokerier baserat på att man inte kan förstå hur Sverige kan tillåta brännande av koranen.

Utrikesministerns ord igår om stöveltrampet, Nazism, bränna böcker, bränna folk, den slutliga lösningen, spelar just på de känslorna. Ovanligt extrem, men en pusselbit som passar in just nu.

1 gillning

Så du vill konfiskera allt Wallenberg kontrollerar :wink:

Men lite mer seriöst, vi har länge lagt väldigt mycket på bidrag till olika länder. Men jag får inte någon tydlig bild över att vi ställt tydliga motprestationer för att ha kvar dessa bidrag. Jag förstår att man försöker få till en långsiktig demokratisk förändring (underifrån och uppåt) med dessa bidrag, men ibland kan man säkert ifrågasätta om inte en för stor del går till fel ”händer”.
Man hade kanske tydligare ställt publika krav på styrelseskicket att leverera en motprestation om de ska ha kvar bidraget.

1 gillning

Det här kan vara något av det mest intressanta på länge vad gäller strategiska frågor.

Det är sällan som jag håller med Carl Bildt men nu hände det

Är det inte dags att ändra rubriken på tråden till: ”Sverige går inte med i Nato”

För övrigt är det pinsamt tyst från alla partier förutom MP. Att Turkiet kallar Sverige för nazister tycks vara helt ok.
Man kan faktiskt ha ryggrad även när man fjäskar för en diktatur. Jag vill inte ens kalla det för en förhandling. För under en förhandling är parterna jämnbördiga, så är det inte i detta fallet.

Har vi ens en regering i det här landet?
Det senaste jag hörde de drev igenom är kulturkort till ungar vad nu det innebär. Röstade själv på moderaterna i senaste valet men ångrar det bittert. Tror Magdalena hade styrt landet bättre än vad Kristersson med hjälp av SD har gjort hittills.

Som i Nato-frågan, bara kuvat sig.
Tror att Magdalena hade haft mer skinn på näsan så det hade varit löst med Erdogan nu.

Nä, nästa val är jag nog över på den röda sidan igen efter vad man sett hittills.

5 gillningar

Kulturkort?

Vad har de nu hittat på?

Och massmedia jobbar på med klickbeten

SvD

Rubrik vs innehåll

Även om rubriken inte ljuger så förmedlar den inte innebörden i Bildts uttalande


1 gillning

Fast calle verkar lite rörig i sitt tänkande. Jämför att bränna ner en byggnad med att bränna en bok.

Det jag retar mig på är den otroliga självsäkerhet de uppvisade när de vann valet. De till och med sa att de var bättre på att föra in Sverige i Nato.

Hur kan man som politiker vara så otroligt korkad att man säger det? Även om man tänker den tanken ska man inte säga det. Det gör man bara om ens omdöme är grumlat av tron på sin egen förträfflighet.

Politiker kan hävda att de har bättre analyser, bättre idéer och kan hitta smartare lösningar. En förhandling ska man aldrig, aldrig recensera i förväg. Särskilt inte vad gäller sin egen förmåga. Där ska man låta resultatet tala.

8 gillningar

Sluta hoppas säger jag bara. Så länge vi har radikala vänstersympatisörer, feminister, miljötalibaner och kurder i detta land som kommer Sverige inte att gå med i Nato. Det kommer dessa grupper att se till genom att reta gallfeber på Turkiet och Ungern.

OM jag struntar i huruvida du har rätt eller fel kan jag konstatera att i alla förhandlingar får man spela med de kort man har. Dessutom är sällan en förhandling omöjlig. Men du måste spela dina kort väl.

3 gillningar

Det var nog autocorrect på Kulturkanon.

1 gillning

Ja, individer som är för människors lika värde oavsett kön, dvs feminister, är ju verkligen ett problem. :woozy_face:

"Det är bögarnas fel, bögarnas fel..." :musical_note:

4 gillningar