Sverige går med i NATO

Samma länder som Sverige styrde över runt 1700 är nu med i Nato men inte Sverige.
Kanske inte är Ryssen som de är rädda för???

2 gillningar

Eller är det du som köpt SVTs propaganda? :wink: :stuck_out_tongue:

Det här med att tro att vi har ministerstyre i det här landet.

2 gillningar

Erdogan fortsätter med sin retorik. Och varför skall han inte det? Sveriges sittande regering är tydligen inte kapabla att ta sig ur hans grepp. Ger du en despot ett finger tar han hela kroppen.

Tydligen vill inte vår högerregering att vi skall vara med i Nato.

3 gillningar

Vi behöver väl inte ens gå med i Nato längre? Om man lyssnar på politikerna nu så är vi lika säkra utan Nato i och med att Finland nu är med. (Trots att vi inte längre har något försvarssamarbete nu när Finland är med)

Först hette det att vi inte skulle gå med i Nato för att vi var säkrast som alliansfria. Sedan blev det bokstavligt talat över en natt väldigt bråttom att gå med så fort som möjligt, men det skulle absolut ske samtidigt som Finland för att inte äventyra säkerheten.
Nu låter det återigen som att det där med Nato, det är inte så viktigt längre… Allt för att dölja politikernas misslyckanden.

Fck Nato och fck Turkiet! Vill de inte ha oss, så är det deras förlust.

…och alla spekulationer om att vi skulle bli attackerade av en främmande stat är trams. Vi ligger inbäddade med skyddande territorier runt omkring oss. Det skulle helt enkelt kosta för mycket att anfalla vårt skitland.
Dessutom – inget västland skulle låta oss bli anfallna utan att vidta åtgärder.

Så sluta med de här tönterierna nu, är så fett trött på det. Vi har en regering som beter sig som barn som frågar mamma efter godis. Väx upp Sverige!

3 gillningar

Att Erdogan inte kan hålla sig till överenskommelser verkar förvåna en del. Låt han hålla på och reagera inte så kraftigt på det.

Bra att vi har en rättsstat, tycker jag. Synd att Polisen inte verkar vilja ingå i den.

1 gillning

Ryssland publicerade nyligen en lista över ”vänliga länder”. Förutom Kina stod även Turkiet med på listan. Jag tror att ni som hoppas på ett Nato-medlemskap ska sluta hoppas. Det är inte Erdogan som bestämmer om Sverige får gå med i Nato eller ej, det är Putin.

Jag har alltid varit för Nato. Men precis som FN är det en helt lamslagen organisation som är totalt oförmögen att fatta gemensamma beslut.
Lägg ner skiten, både FN och Nato!

Nato är som en hemförsäkring. Har du ingen försäkring får du ingen hjälp om något händer.
Om huset man bor i brinner ner och man saknar hemförsäkring kan man inte hänvisa till att grannen har en och att man då borde omfattas av samma skydd.

Antingen är man med eller så är man utanför.

Om det nu var Putin som bestämmer, tror du Finland hade fått gå med då?

3 gillningar

Vilka politiker har sagt detta, tycker de flesta är överens att det inte spelar någon roll på kort sikt, men om vi får gå med i år kan det bli problem.

Var har du fått att vi inte har något försvarssamarbete med Finland ifrån?

Vilka har inte sagt det? Googla upp lite artiklar hur det lät i slutet av 2021 när tex dåvarande försvarsminister Peter Hultqvist sa att Nato inte var aktuellt. Tre månader senare gick Ryssland in i Ukraina och Nato var helt plötsligt en försvarsgaranti mot ett ”alltmer aggressivt Ryssland.

För att bespara dig 10 sekunders svettigt arbete med att leta fakta på egen hand så bjuder jag på denna länk:

https://www.gp.se/nyheter/sverige/därför-avgår-inte-peter-hultqvist-trots-nato-löftet-1.72373117

Just det håller jag med om, nu låter det som sossarna alltid varit för Nato och alltid tyckt så. (Deras paradgren)

Det jag undrar är vilka som säger att det inte är så viktigt längre.

Tex vår egen utrikesminister Tobias Billström. Han har ingen brådska in i Nato längre.
Det är ju svårt att säga något annat, då kan det lätt framstå som att man har misslyckats. Bättre då att tona ned betydelsen.

Även Uffe har tonat ned betydelsen och hänvisat till att vi är ”omringade” av Nato-länder.

Intressant att du tolkar det som det inte är viktigt längre och Sverige inte behöver gå med.

Du menar min egna personliga omvärdering av Natofrågan? Jag tycker bara att man inte ska göra sig beroende av diktaturer. (Läs Turkiet)

Där är vi helt överens. :slight_smile:

Med Erdogan som allierad behöver man inga fiender.

2 gillningar

Är inte problemet det som Carl Bildt påpekade. Det finns ingenting bindande för Turkiet i överenskommelsen. Bara bindande saker för oss men ingen motprestation för Turkiet.

Kan vara så, vad jag förstått så har vi uppfyllt allt i avtalet som våra lagar tillåter. Erdogan spelar bara på som den han är, likt en 3-årings trotsålder.