Sverige går med i NATO

Så bra då, enkel fix ju :smile:

Vilka jävla amatörer dom den där regeringen är, tjommar :clown_face:

Känns som hela Nato frågan är blivit en icke fråga. Vi ville gå med i Nato för att vi såg Ryssland som ett hot. Nu drygt ett år efter invasionen av Ukraina så visar det sig att Ryssland är helt inkompetenta att attackera andra länder så det finns knappast något seriöst hot från Ryssland som kräver Nato skydd länge.

Ser man det krasst så har vi inte de mängderna kanonmat som behövs mot ryssland. Däremot har vi nog betydligt högre kapacitet att stoppa dem på vägen hit.

Vi har inte samma inställning till antal dödade för att kunna låta folk dö i sådana mängder

Som flera har skrivet så är Ryssarna beredda att låta så många dö att det blir ett problem även om de inte kan ta mark. Men det viktigaste tror jag är att fundera på vilken kapacitet Ryssland har om 7-8 år. På vilket sätt vill vi bygga säkerhet för att om kanske 10 år vara redo för ett aggressivt Ryssland?

Jag är övertygad om att om inte Ryssland styr in på en demokratisk väg kommer vi ha en urladdning, kanske i form av ett krig, mellan Ryssland och NATO inom 15 år.

Är det något man lär sig inom Militär historia är att det finns en nationell stolthet som sätts på tvären efter nederlag. Så om/när rysslan får dra sig tillbaka kommer de slicka sina tassar och kommertillbaka efter upprustnings.

Exakt så. Frågan är ju vad vi kan göra för att vrida Rysslands utveckling bort från krig och diktatur mot fred och demokrati?

Och om inte förr så känns det uppenbart att Turkiet spelar ett inrikespolitiskt spel mot oss

Säg åt dem att nu är det nog

Det är en fråga jag ställer mig dagligen efter 6 månaders umgänge med en kvinna som identifierar sig som ex sovjetmedborgare :man_shrugging:t2:
Det är inte helt enkelt för oss att förstå hur gamla ”kommunister” resonerar.

Jag minns att du skrev om henne tidigare. Jag har en gammal kollega som jobbar i byggsvängen upp i norr. De har en grupp Litauer och ”ledaren” för gruppen är lite som den kvinna du beskriver.

Saken är att ledaren är Litauer men ganska fast i den ryska propagandan. Jag utgår från att han tillhör den ryska minoriteten. Kollegan säger att det är omöjligt, som att ledaren aktivt inte vill ta till sig annan information.

Turkiet har ju helt missat poängen med Nato, det är ju en försvarsallians. Inte nått man använder för att vinna egna politiska poäng på hemmaplan.

Och som jag skrev tidigare, det är ingen brådska för oss att gå med. I nuläget är inte Ryssland ett hot och kommer inte vara det på flera år.

Det är bara att kolla på en karta, det är inte jätte lätt för Ryssland att attackera oss på ett vettigt sätt. Vi har Finland, Estland, Lettland mellan oss plus ett stort hav, Östersjön.
Kryssningsrobotar kan ställa till en del oreda och en attack mot Gotland sjövägen vore deppigt för gotlänningarna och skapar en himla massa nyhetsnotiser i mobilen fast knappast nått vi går under för.

4 gillningar

Jag håller med. Jag tycker att massmedia hetsar rätt mycket och att vi har fastnat i det där att inte våga lämna förhandlingsbordet. Du får inga eftergifter utan att våga säga att nu är det nog.

1 gillning
2 gillningar

Man få en känsla av att du inte bor på Gotland eller har några nära och kära där? Men jag kan ju ha fel såklart. Berätta då gärna om vem i din familj du tänker skicka för att bli dödad eller våldtagen.

3 gillningar

Nimby.

Nu har Turkiet röstat ja till att godkänna Finland som Nato-medlemmar. Men den svenska regeringens fjäskande, schabblande och rövslickande leder fortfarande ingenstans.
Vi gratulerar Finland och skäms å den svenska regeringens vägnar.

2 gillningar

Ett nästan lika dåligt skämt som den svenska regeringen är att Ryssland tar över ordförandeskapet i FNs säkerhetsråd den första april. Det blir bara bättre och bättre…

1 gillning

Hur är det okej för Ryssland att göra det? :open_mouth:

Hade vi fjäskat och rövslickat hade vi direkt skickat de personer som Turkiet vill ha utlämnade.
Tack och lov bor vi ett land som värnar om människors rättigheter, vi kan inte gå med på minsta vink från en diktator/auktoritär ledare.

6 gillningar

Är du säker på det eller har du bara råkat köpa regeringens propaganda?
Sveriges Radio