Sverige går med i NATO

Erdogan gör sitt bästaste för att få sin befolkning att fokusera på något annat än Turkiet.

4 gillningar

Alltså, det här har ju spårat ur helt. Samtidigt förstår jag Finnarna om det skulle bli så att de går med på egen hand. Även om det då även för Finland bara blir ett halvt medlemskap. Jag antar att frågan blir skarp inför eller under NATO-toppmötet i Vilnius i sommar.

2 gillningar

Finland är ju direkta grannar med Ryssland med… man förstår ju var dom står.

Ja det är bara att sitta still i båten. :slight_smile:

boat fail GIF

4 gillningar

Inte bra

De spelar ut oss. Jag är inte bra på att förhandla men jag har inte lön för det.

De här typerna har lön för det och förhandlar dåligt...

Men det är klart när vi är så tydliga med att vi inte vågar lämna förhandlingsbordet så...

1 gillning

Det ordnar sig.

3 gillningar

Har svårt att se det dåliga i att vi kommer att vara omringade av natoländer :man_shrugging:

1 gillning

Regeringen framstår som ett gäng amatörer, och inte bara i natofrågan. Tydligen var de inte så kunniga som de ville göra gällande innan valet.

Men presskonferenser gillar de.

3 gillningar

Jobbigt för Kristersson och Billström nu. Fjäsk och rövslickeri verkar inte fungera lika framgångsrikt i Turkiet som det gör i Sverige. Amatörer!

Vad ska regeringen göra?

1 gillning

Sluta slicka Erdogan där bak och i stället ha is i magen och avvakta tills valet är avklarat.

1 gillning

Vilket val?

Turkarnas val

Tror ni val i en så gott som diktatur kommer förändra något? Har andra kandidater i Turkiet uttalat stöd för Sveriges i NATO?

Jag tror absolut valet kan påverka, men inget är säkert. Sitter Erdogan kvar behöver han inte maximera den här frågan för att verka vara stor och viktig. Vinner oppositionen finns nog starka strömningar att försöka vara ett normalt land.

Däremot så har koranbränningen skapat en ilska i ganska breda grupper vilket även oppositionen kan känna sig tvungna att lyssna på. Från början var Erdogans krånglande kring NATO en fråga som inte alls intresserade de stora väljargrupperna, men koranbränningen gjorde frågan folklig.

I sak tror jag att det är mycket olyckligt och direkt farligt att stå utanför NATO en längre period. Dessutom tror jag att det kommer bli dyrt. Vi kommer absolut inte klara oss med 2 % av BNP i ett sådant läge och då kommer vi alltså få betala 30-50 miljarder mer årligen till försvaret utöver de ökningar som nu diskuteras/har beslutats.

Tittar vi på kostnadsökningen med ett NATO-medlemsskap så kommer försvarets kostnad att öka med ca 30-40 miljarder per år(42 säger vissa som finräknat)(för att komma upp i 2% av BNP). Det civila försvaret kommer kosta ca 30 miljarder per år. Så ca 60-70 miljarder årligen ska staten, kommuner och regioner skrapa ihop. Lägg till 30-50 miljarder utan ett NATO-medlemsskap och det börjar bli riktigt svettigt.

Rent militärtekniskt så kommer vi inte kunna försvarsplanera ihop med Finland om de går med i NATO vilket, utöver det jag skriver ovan, leder till sämre försvarsförmåga. Norge och Danmark har sagt nej till gemensam försvarsplanering med hänvisning till NATO.

4 gillningar